torsdag 4 maj 2017

Extra allt

Jag tror att det var något med titeln Min mormor hälsar och säger förlåt som inte riktigt nappade för mig, för såklart hade jag inte missat att Fredrik Backman, mannen bakom bl.a. En man som heter Ove och Björnstad, som Lotta bloggat om, gett ut flera böcker. Jag vet att jag medvetet undvikit att läsa den i alla fall. Så jag är mycket glad över att Min mormor hälsar och säger förlåt fanns med i vår bokcirkel i år för jag hade för allt i världen inte velat missa den läsupplevelsen.

Visst är det så Lotta att du inte heller läst den än? I så fall kommer här två frågor som jag hoppas att du har lust att besvara den månaden det är din tur att ha boken.

1. Vilken är din superkraft?
2. Finns det något kvinnorna i din släkt har gemensamt? T.ex. en egenskap eller ett personlighetsdrag du vet att du delar med din mamma/mormor/moster/...

Jag kan förklara mig lite. Det finns mycket att ta fasta på i Min mormor hälsar och säger förlåt för det är en fantastisk bok. Huvudpersonen är Elsa som är nästan åtta år och ofta beskrivs som annorlunda av välmenande vuxna. Elsa har en mormor som ofta beskrivs som pigg för sin ålder av lika välmenande smarthuvuden. Elsa påminner alltså lite om sin mormor, de är bara lite extra allt. Elsas mamma är ganska olik dem, men hon är ändå sin mors dotter om man säger så. Det finns många fler viktiga personer i den här boken och Backman skriver så att man verkligen börjar tycka om dem alla och bry sig om dem men jag fastnar särskilt för den här relationen mellan kvinnorna i Elsas släkt eftersom den får mig att tänka på alla fina stunder med min egen mormor och hur tacksam jag är för att kvinnorna som varit mina förebilder då jag var barn var just sådana som de är.

Elsas mormor dör i början av boken. Hon lämnar Elsa med en stor sorg och med ett viktigt uppdrag: att leverera mormors alla förlåt (och det finns ganska många av dem). Det blir det sista stora äventyret som mormor tar ut Elsa på och liksom i alla bra sagor finns det riddare, drakar och lyckliga slut. Tänk dig ett höghus och föreställ dig hur alla de familjer som bor innanför de olika dörrarna ser ut. Tänk dig att alla är lite trasiga på olika sätt eftersom livet har en tendens att drabba folk ganska hårt. Tänk dig att du får lära känna dem och deras öden och då förstår du att den här boken är ganska mycket extra allt.

Och superkraften då? Jag du kommer att förstå då du läst boken. Jag tror att planering är min superkraft. Och den behövs för att få vardagen att gå ihop kan jag lova.



1 kommentar:

  1. Härligt att du gillade den! Hör även till en av mina favoritböcker.

    SvaraRadera