fredag 4 augusti 2017

Ingen magi här inte

Jag är säkert inte alls rätt person att skriva det här inlägget för självhjälpsböcker är nog så inte alls min grej. Några få har jag påbörjat och ännu färre har jag läst till slut men Stor magi -  leva kreativt utan rädsla av Elizabeth Gilbert är en av dem.

Boken vill uppmuntra läsaren att leva ut sin kreativitet, oavsett om det handlar om att syssla med konståkning eller skrivande eller något där mitt emellan. Författaren tar itu med de rädslor som vanligtvis blockerar vår kreativitet och ger läsaren tips om hur man kan tänka för att övervinna dem. Detta varvas med många och delvis underhållande anekdoter ur författarens eget liv. Visst tycker jag att Gilbert träffar rätt då hon listar våra rädslor men liksom i många andra självhjälpsböcker tycker jag att författarens ton och råd är så himla självgoda. Jag hit och jag dit och min vän som gjorde si och exet som gjorde så, men jag som gjorde rätt gör så här.

Jag känner inte alls att jag skulle bli befriad på något sätt om jag vågade vara mer kreativ, jag vill tro att jag lever ett för mig sådär passligt kreativt liv. Så jag behöver säkert inte den här boken (tror jag). Jag inreder lite, bakar lite tårtor och skriver lite blogg och någon gång kanske jag målar ett prinsesslott eller nåt då jag försöker få barnen att intressera sig för att teckna. Faktiskt känner jag nog att jag vågat övervinna lite av mina rädslor då jag gjort tårtor med dekorationer och grejs till t.o.m andra familjers bröllop och dop. Det är kreativitet för mig.

Sen får jag bara nippor då någon kommer och påstår att idéer är typ väsen som svävar runt och knackar på och drar vidare om de blir ignorerade (Citat: "För om sanningen ska fram tror jag att kreativiteten är en trollkraft av inte helt mänskligt ursrprung.") eller då en författare till en självhjälpsbok i sin bok skriver "När jag till exempel får höra att någon vill skriva en bok för att hjälpa andra, så tänker jag alltid: Snälla, gör inte det. Snälla försök inte hjälpa mig. Visst är det rart av dig att vilja hjälpa andra, men var snäll och gör inte detta till ditt enda kreativa motiv... för då blir din avsikt alltför uppenbar och tyngande för våra själar." 

Men snälla Lotta, om jag är helt ute och cyklar här kan du väl upprätta bokens rykte på den här bloggen då det är din tur att ha den i bokcirkeln, visst?



Mitt nästa blogginlägg däremot kommer att handla om en bok som troligen hör till de tio bästa jag någonsin läst, jag har bara slutet kvar nu och jag är mycket fascinerad och berörd. Missa inte det inlägget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar