onsdag 13 december 2017

Ta det som en man!

Något är ruttet i den finska staten, skulle Shakespeare väl säga. Jag vet inte med er men för mig har #metoo och #dammenbrister varit en enorm ögonöppnare. Utan att gå in på den diskussionen tänkte jag bara tipsa er om Hampus Nessvolds bok Ta det som en man. Jag menar: läs följande utdrag så fattar du ju själv varför denna bok är ett måste.

Kvinnor har i alla tider tagit det stora ansvaret och drivit kampen för jämställdhet, allas lika värde och rättigheter. Än idag för kvinnorna den feministiska kampen och får ofta skrika för att hävda sina rättigheter. Kanske inte som förr, med plakat på gator och torg, men på Twitter och i kommentarsfält på Facebook. Vad gör männen samtidigt som detta sker? Vissa stöttar och vill samma sak, andra menar att de har fel, men majoriteten är tysta. Säger ingenting. Låter det vara som det är och bli som det blir. Det är jag så sjukt trött på. Jag är så trött på tysta män. Jag är så sjukt trött på att vara en tyst man. 
     Så länge vi människor har funnits på den här planeten har det varit män som har haft makten. Det är män som har orsakat konflikter, det är män som år 2017 sitter i Vita huset i Washington och beslutar om kvinnors kroppar och huruvida de har rätt till abort eller inte. Det är män som röstar igenom en lag där man avkriminaliserar hustrumisshandel i Ryssland. Det är män som ligger bakom det höga antalet anmälda våldtäkter varje år i Sverige. Det är män. Varför?
     Det finns nog många teorier och förklaringar, men jag tror att en del av svaret ligger i  att vi växer upp i ett samhälle som lär män att ta en smäll, inte gråta, ha begränsad empatisk förmåga och inget behov av att prata eller visa känslor. Vi lär oss att en "man" är en person som skall reda sig själv, vara trygg, stark, oberörd och veta och kunna allt. Men nej. Han, hon eller hen, spelar ingen roll. Vi är alla människor. Vi tänker, tycker och känner och har ett behov av att uttrycka oss. Och en person som inte får visa sina känslor eller prata om sina tankar tror jag uttrycker det på andra, inte lika bra, sätt. Till exempel genom våld. 

Hampus Nessvold: tack för att du inte är en tyst man!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar