måndag 3 juli 2017

En bok som gör en glad är aldrig fel

En väns bild på Instagram påminde mig om att jag gett en bok av Jenny Colgan med titeln Det lilla bageriet på strandpromenaden som födelsedagspresent åt min mamma och att jag naturligtvis hade som baktanke att låna boken. Men det hade jag ju glömt bort ända tills nu.

Boken handlar om Polly som efter att hennes och sambons företag gått i konkurs flyttar till en gudsförgäten tidvattensö. Livet där har mycket lite gemensamt med det storstadsliv hon och sambon levde förut. Sambon flyttar hem till sin mamma och det säger väl det mesta om hur deras förhållande klarat konkursen och det hårda livet som företagare. På ön hittar Polly både nya vänner, som fiskaren Tarnie, honungsodlaren Huckle och lunnefågeln Niel, och fiender som Mrs Manse som äger öns enda bageri. Det råkar sig nämligen så att Polly är en utmärkt bagare och Mrs Manses bröd smakar vidrigt. 

Visst boken är typisk feelgood så det finns kanske lite tjatiga upprepningar och mindre trovärdiga händelseutvecklingar men i övrigt är boken helt härlig! Jag blev bara på så bra humör av att läsa den. Två snygga män, doften av hembakt bröd och originella och färgsprakande personer är aldrig fel. Jag är helt enkelt tvungen att köra till bibban idag och låna fortsättningen för jag vill inte lämna Pollys värld riktigt ännu. Men vid sidan om allt det fluffiga och lättuggade i boken tycker jag faktiskt att författaren lyckas bra med att få in ett och annat som är värt att ägna en djupare tanke åt. Polly har fått kämpa hårt för att uppnå sina mål i livet på flera olika plan och tyvärr är det inga garantier för att livet ska ta den väg själv strävar efter. Feelgood med lite tuggmotstånd hör absolut till det bästa man kan läsa i sommarvärmen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar