torsdag 3 maj 2018

En glimt av Nordkorea

Tänk dig att du aldrig hört talas om mänskliga rättigheter, att du egentligen aldrig funderat på vad du ska göra av ditt liv för det är ändå inte upp till dig eller att du sålt allt du äger för att skaffa mat men ändå går hungrig till sängs och vaknar lika hungrig. Ändå är du inte arg, du är inte bitter för du vet inte att du borde vara det. Det är nu livet, bara. Omöjligt att föreställa sig, eller hur?

För Eunsun Kim och många andra nordkoreaner med henne är vardagen just sådan. I boken Nordkorea - nio år på flykt från helvetet beskriver hon hur det var ren och skär vilja att överleva som fick hennes mamma att bestämma sig för att fly landet tillsammans med sina två döttrar. Få nordkoreaner som försöker ta sig över den hårt bevakade gränsen till Kina gör det för att göra uppror mor regimen, det är bara deras sista utväg om de vill slippa att svälta ihjäl.

Från dagen familjen lämnar sitt hem lever de som papperslösa flyktingar i nio år. Det är största delen av Eunsuns barndom. De lever på gatan, de blir offer för människohandel och de betalar skyhöga summor till människosmugglare. De har också turen att vid några få tillfällen träffa på godhjärtade människor som hjälper dem. Det är långt ifrån alla som överlever och kan berätta sin historia.

Eunsun har besökt Skavlan två gånger. Det här är intervjun från år 2017.










1 kommentar:

  1. Vilket stort vittnesbörd, jag är Torpey Clare och har varit gift, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min man, då hänvisades jag till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en kärleksförtrollning på mig och fick min EX tillbaka till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig, släpper jag hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap. greatbabaogbogotemple@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också med att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera