söndag 4 oktober 2015

Fåfängans pris

Städa städa varje... dag. Pust. Vi skall få en proffsfotograf hem till oss för att göra ett inredningsreportage och det är ingen hejd på mängden damm och smuts. Det finns precis överallt. Och allra värst är ju bokhyllan. Alltså, jag älskar ju mina böcker. För mig är det just bokhyllan som är pulsen och hemmets hjärta. Men ack vad dessa små hjärtevänner samlar på sig damm och det är ingen lätt match att damma av och göra fint. Hur gör ni med era bokhyllor? Dammar av med jämna mellanrum? Dammsuger? Putsar bokryggar? Eller har ni fina glasvitriner som gör att dammet inte kommer åt att samlas på samma sätt? För böcker gillar jag men att städa, hmm - not so much!



Och vet ni vad jag gör för att motivera mig? Jo, efter några timmars städning får jag slänga mig i soffan för att läsa. Problemet just nu är att jag har två böcker på gång: En av oss sover av Josefine Klougart och Kvinnan på tåget av Paula Hawkins. Där ligger de på bordet och tävlar om min uppmärksamhet. Oftast vinner Kvinnan på tåget - så enormt spännande bok som är svår att lägga åt sidan. Men En av oss sover är så fin - en vackrare bok när det kommer till bildspråk får man nog leta efter.

  

3 kommentarer:

  1. Åh så fin bokhylla! Var kan man se inredningsreportaget sedan? Och att dammtorka bokhyllan alltså, sååå jobbigt och dessutom blir man ju så lätt distraherad ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Distraherad, o ja - det bästa är att försöka komma ihåg var och när man läste en bok och oftast kan jag direkt koppla ihop boken med sinnestämning och livssituation. Kul bara i sig att stirra på hyllan och tänka sig tillbaka! Och jag har ingen aning om i vilken tidning reportaget kommer och om det alls gör det - efter fotograferingen börjar försäljningsrundan :). Jag får återkomma!

      Radera
    2. Jaså på det viset, okej! Hoppas verkligen det blir bild av bokhyllan då - för jag gillar böcker i inredningsreportage och också för att du städat den så grundligt förstås! ;)

      Radera