söndag 3 april 2016

"Den näst bästa boken jag läst"

Om en bok ligger etta på "mest sålda ljudböcker barn/ungdom" hos Adlibris i 10 veckor vet man nog att det är en verklig vinnare man får i handen. Magnus Tyrgrim heter författaren till den spännande historiska romanen Petrus och silvertjuvarna som lämpar sig för barn i åldern 9-12. Nu ges boken ut som tryckt bok även i Finland via bland annat Gros Bokhandel i Vasa.

Ålderskategorin 9-12 hör inte till de böcker jag vanligtvis läser - mest eftersom mina elever är äldre och mina barn än så länge yngre. Men ofta tänker jag att jag borde bekanta mig mer med just den här kategorin. Många av våra lässvaga sjuor t.ex. kunde gott och väl hitta pärlor här och om läsning inte är det bästa man vet är det farligt att tipsa om böcker som är för svåra och utmanande; det kan lätt ta kål på det lilla intresset som kanske vaknat.



Historiska romaner för barn och unga är rätt så ovanliga idag. Det är samtid och dystopier som lockar allra mest. Varför är det så - tänker jag - efter att ha slukat Petrus och silvertjuvarna? Vår historia bjuder ju på så många intressanta fenomen och inslag att det i den finns allt vi bara kan tänkas behöva för att trigga fantasin. Boken Petrus och silvertjuvarna handlar om Petrus som är tolv år och lever i Sverige under 1600-talet. Han är tvungen att fly från sitt hem i all hast när hemmet härjas av rövare och kommer långt bort från sin familj. Under flykten träffar han många personer; både sådana han lär sig lita på men också banditer och onda människor som vill honom illa. Hans mål är förstås att återvända hem och se hur det gick för familjen - men vägen hem är lång och på vägen lär han sig massor om sig själv och om omvärlden. Boken innehåller alla ingredienser som gör en historia nervkittlande och läsvärd. "Varför ska man släpa iväg hela familjen till Thailand eller ett lekland när allt spännande finns här, bakom knuten?" lär författaren Tyrgrim själv ha sagt. Och han har så rätt. Läs den här boken tillsammans med era barn och - jag lovar - det blir en medryckande familjeresa det också!

Resan kommer bland annat att föra er till Sala silvergruva, en gruva som under 1600-talet hade en mycket stor och betydelsefull roll för Sveriges framväxt. Det är intressant att uppleva den historiska samtiden via Petrus: allt från boendet, arbetsförhållandena, maten, samhället till värderingarna. Nu kan jag tyvärr inte riktigt den kommande läroplanen men visst är det så att 1600-talet behandlas i femman? Rätta mig om jag har fel. Petrus och silvertjuvarna är en utomordentlig högläsningsbok, så varför inte ta in den i undervisningen?! Klasslärare: ta det som ett tips. Skulle jag undervisa i lågstadiet skulle jag älska att jobba med den här boken. Den kan bra fungera som bas till en Storyline, öppna för rollspel och drama, kombinera ämnesövergripande teman eller bara fungera som skön högläsning.    

Jag bad min kollegas barn, Adam 10 år, läsa boken eftersom jag gärna ville höra vad en ung person som hör till målgruppen tycker om boken.  Han svarade att han tyckte boken var spännande hela tiden, rolig och lärorik och han ville hälsa författaren att den här boken var den näst bästa boken han någonsin läst! Och då har Adam läst många många böcker, ska ni veta! Det är ett omdöme som heter duga det. 



Boken fick vi på Bokduetten som ett recensionsexemplar. 

      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar