lördag 11 februari 2017

En blodig Kepler

Jag har förut bloggat om min förkärlek för kommissarien Joona Linna och jag kan nöjt konstatera att Keplers senaste bok om honom är i samma stil som de andra och motsvarade mina förväntningar.

Kaninjägaren fortsätter egentligen där som föregångaren Stalker slutade. Joona sitter således i fängelse. Keplers vana trogen inträffar ett brutalt mord redan i inledningen och den här gången är det Sveriges utrikesminister som är offret. Polisen följer ett felaktigt spår, vilket leder till en operation där precis allt går snett. Ganska snabbt behövs Joonas slutledningsförmåga för att förhindra att fler mord begås och han erbjuds frigivning mot att han hjälper polisen.

Boken är en riktig nagelbitare, det är fruktansvärt brutalt och såväl de makabra morden som den ohyggliga förövaren är som vanligt noggrant beskrivna. Saga Bauer, som är bekant från de tidigare böckerna, är också med liksom kändiskocken Rex Müller och hans son Sammy. Rex försöker lappa sitt trasiga förhållande till sonen och åtgärda sina alkoholproblem samtidigt som han på grund av ett olyckligt sammanträffande blir tvungen att bevisa att han inte är indragen i mordet på utrikesministern. Perspektivet hoppar mellan dessa tre och läsaren får lägga sitt eget pussel utgående ifrån de givna bitarna av historien.

Jag blir nästan lite avtrubbad av all hjärnsubstans som skvätter omkring och Joonas förmåga att alltid ha rätt men tempot i boken och de perfekt lagda trådarna till hur allt hänger ihop gör ju att man vänder blad i en hiskelig fart. Sedan då förövarens motiv står klart verkar allt plötsligt helt logiskt igen och jag är villig att tro på allt Kepler skriver. Så snälla, en till bok om Joona ska det väl bli? Pliiiis?

Författarna bakom pseudonymen


Den mittersta raden innehåller mina olästa böcker. Vad ska jag läsa till näst?

2 kommentarer:

  1. Jag sträckläste den där stalker i somras. Tyckte att den var väldigt spännande från början till slut. Måste ta och skaffa den här också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, gör det! Det finns ju några till där man får veta lite mer om Joonas bakgrund också, men man får lätt lite överdos då alla är ganska lika uppbyggda.

      Radera