måndag 16 november 2015

Några tankar och lite fotboll

I tidningen Läraren förra veckan fanns en artikel skriven av Katarina von Numers-Ekman med rubriken Lita eller inte lita på läraromdöme. Jag vet inte om ni kommer ihåg mitt blogginlägg från i somras där jag frågade föräldraåsikter om val av böcker. Katarina von Numers-Ekman berättar om ungdomsboken Kort kjol, som är skriven av författaren Christina Wahldén och som år 1999 då den kom ut väckte en enorm uppståndelse. Boken handlar om sextonåriga Myra som blir våldtagen av två killar i hennes skola. Övergreppet beskrivs noggrant, detaljrikt och med ett grovt språk. Boken för läsaren vidare genom allt det som händer därefter; läkarundersökningen, polisförhöret och rättegången.

Det som nu gör att denna bok blivit så omtalad pånytt är att Hammarö kommun i Sverige valt att begränsa läsandet av boken. Skolorna får helt enkelt inte använda den som klassuppsättning för att föräldrar reagerat på grovheten i den och velat ha bort den ur undervisningen. Hur tänker man här? tänker jag.



De föräldrar som drev på frågan och ville förbjuda boken har senare nog medgett att deras barn kommer i kontakt med liknande grovheter också på annat håll. Jamen, hallå. Det är väl klart som korvspad! Men fy tusan vad dumt det då är att ta bort, kanske den enda, möjligheten att ungdomarna någongång under sin skolgång får tala om just detta svåra tillsammans med en utbildad pedagog som kan ställa de rätta frågorna och hjälpa dem att hitta rätt i en slutsats. Jag säger: fram med böcker som behandlar svåra saker! Fram med böcker som behandlar det fula och det obehagliga! Låt oss pedagoger tala om allt detta med våra ungdomar så att vi kanske en vacker dag kan få till stånd en förändring till det bättre. Borde inte det vara en självklarhet!?

Jo! Nå förutom att förmedla denna tanke tänkte jag också boktipsa om en lättläst och trevlig ungdomsbok om fotboll och ungdomsliv. Daniela efterlyste ju i inlägget här innan lättlästa böcker och här kommer ett sådant tips. Det är dock inte en bok om grova och fula företeelser men den är inte mindre viktig för det. Har du en son eller dotter, barnbarn, kusin eller gudbarn som kanske inte gillar läsning sådär jättemycket men älskar fotboll är detta ett hett julklappstips nämligen! Boken heter Hög press och är skriven av Jesper Tillberg. Det här är faktiskt en bok som kräver att man är besatt (nästan iallafall) av fotboll. Det är ju jag - jag har spelat fotboll sedan jag var fem år. Men jag varnar: vet du inget om fotboll skall du inte ens röra boken. Den är totalt fackidiotisk och kräver en likasinnad läsare. Jag skulle säga att målgruppen är yngre högstadieåldern.

Boken handlar om Tom som är halvitalienare och har spelat fotboll hela sitt liv. Nu går det inte så bra dock, han är mest bänkad och står inte så högt i kurs i tränarens ögon. Det skiter sig med laget för att Tom inte kan hålla tyst och det verkar mest som om han har en massa åsikter som ingen uppskattar. Ingen annan än den professionella tränaren från Italien då - han som just flyttat till Toms kvarter. Det blir en resa om besvikelse, misslyckande och så småningom framgång. Och allt detta skrivet på fotbollsspråk med strategiskt tänkande och taktiksnack.



Fortsättningen på boken har nyligen getts ut och heter Dödens grupp.

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar