lördag 19 mars 2016

Modiano igen. Med påskäggsprydda björkkvistar i bakgrunden.

Det var många av er som snackade Modiano med mig efter mitt inlägg om Lilla smycket. Och det verkar som om vi läsare lite väljer sida: antingen gilla eller inte gilla hans stil. Jag läste ut den andra boken som jag fick i julklapp; Nätternas gräs, och tänker så att ska ni välja mellan de två ska ni välja Lilla smycket. Eftersom Modianos stil är att skala bort allt onödigt och jobba på texten tills den nått perfektionismens gräns kräver det ganska mycket av en läsare. Man kan inte scrolla med ögonen eller läsa sista sidan för att förstå - det går inte att fuska sig igenom läsningen alltså - utan man måste verkligen L Ä S A. För att förstå. Om man förstår. 

Och Lilla smycket är i mitt tycke aningen lättare. Så börja med den och avancera till Nätternas gräs. 


Och så har jag ett litet dilemma. Jag sträckläste Den hemliga historien men vet inte riktigt hur jag skall presentera den för er. Hur jag än vrider och vänder på 700 sidor kommer jag aldrig att kunna ge boken rättvisa på ett kort blogginlägg. Det finns för många infallsvinklar. Men jag skall ge det ett försök imorgon. Kanske det klarnar under TPS-Kärpät hockeymatchen i Åbohallen ikväll? Ha en skön lördagkväll allihop!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar