onsdag 25 maj 2016

Överraskningen på bibban

Ibland läser jag om någon bra bok på nätet, kollar tillgängligheten på bibban och lägger in en beställning. Men så hinner jag glömma vilken bok det överhuvudtaget varit frågan om när det kommer ett trevligt mejl om att den beställda boken har anlänt. Då är det alltid lika kul att gå fram till disken för att se vad som väntar på en; lite vardagsspänning är vad det är - som en liten födispresent där man gladeligen har glömt vad som finns inpaketerat.

Jaja, kalla mig fånig bara. Men jag gillar detta lilla "överraska-mig-själv-moment" i mitt liv. Mera sånt!

M varken mer eller mindre var just en sådan bok. Jag läste om den på den stora rikssvenska bokbloggen Bokhora där recensenten störtgillade den. Boken är skriven av Petra Backström, är hennes debutroman och gavs ut i januari i år. Det är en ungdomsroman (unga vuxna) - lite i stil med Sandra Beijers Det handlar om dig -  som handlar ungdomsliv i Stockholms innerstad. M står för Maj, en tjej i övre tonåren som inte riktigt vet vad hon vill med livet, hänger, fikar, festar och försöker komma underfund med lite det ena och det andra. Hennes största problem är att hon inte vet vilken kille som är den rätta för henne. Och det finns fyra alternativ: exet, stalkern, killen som verkar rätt och kompisens unga pappa. Men så mycket mer än detta händer egentligen inte. 

Och ändå var det överraskande nog en hel del som lockade till vidareläsning. Författaren har fått kritik för att målgruppen för boken kan tolkas vara rätt så snäv - vem kan relatera till ett liv utan pengabekymmer, där den ena killen efter den andra bara dreglar efter en, där man kan stiga upp till dukat bord och ingen förälder ställer några som helst krav på en och där man dessutom kan vara oförskämd, ironisk och elak utan att det leder till några som helst konsekvenser? Nej, precis. Inte många! Men huvudpersonen Maj är på nåt sätt så klarsynt, rolig och nördig i sitt sätt att man inte vill sluta läsa. Man vill veta hur det kommer att gå, liksom. Vem väljer hon bland de fyra kandidaterna? Är stalkern - Love heter han -  faktiskt så äcklig som han låter? Hur förbjudet är det inte att få ihop det med en kompis pappa och är det så det kommer att gå? Exet då - vad var det som egentligen hände mellan honom och Maj? Och är Marcus killen med stort K?



När jag nu skriver detta låter det som värsta såpan. Men jag skulle ljuga om jag påstod att boken inte var bra. Jag läste den i nästan en enda sittning. Men knappast går den i historien som något som gett mig enorma insikter om livet eller ens fått mig att tänka till om något av egentlig betydelse. Men underhållning - ja som sådan fungerade den. Och jag tror att det är många, speciellt tjejer, i tonåren som gärna skulle läsa den här boken. Så  - här kom ett boktips till er. Varsågoda!             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar