onsdag 4 maj 2016

Utmaningen går rätt så bra Daniela!

Ni kanske kommer ihåg att Daniela utmanade mig inför detta år. Hon ville att jag skulle läsa en bok:

- med annat originalspråk än svenska eller engelska
- sista delen i en serie/trilogi
- som berättas ur minst två karaktärers synvinklar
- skriven av en Nobelpristagare
- med en dryck i titeln 

och bonus:

- med en hund på omslaget (helst en tax då).

Lätt som en plätt, tänkte jag! Just nu är läget det att jag t.ex. läst Modiano, som skriver på franska. Jag är Kina berättas ur två personers synvinklar. Förutom Modiano är ju Alice Munro också Nobelpristagare och Black Ice verkar faktiskt vara namnet på en drink. Det går ganska bra för mig med andra ord, eller hur?!

Så - kvar på utmaningslistan finns att läsa en sista bok i en trilogi. Det ska nog bli Champion, sista delen i Marie Lus ungdomstrilogi. Och faktiskt överväger jag att läsa Taxar, kärlek och sorg av Yrsa Stenius pånytt. Jag har ju nämnt den boken som en av mina favoritböcker här i presentationen på bloggen - men samtidigt som jag gärna läser den pånytt är jag också lite spänd på att det inte blir samma känsla den här gången. Vill jag riskera, liksom?

Har ni andra förslag på böcker med hundar på omslaget? Allra helst med taxar. 


1 kommentar:

  1. Bra jobbat Lotta! Jag är imponerad - och inte ens halva året har ju gått än. Många av Lucy Dillons böcker har hundar på omslaget (och hundar med i storyn också förstås). Jag skrev ett blogginlägg om Hundra omistliga ting och det kan nog tänkas att min strandläsning i sommar involverar någon annan av just hennes böcker.

    SvaraRadera