onsdag 5 oktober 2016

Minns ni Rosie och Don?

För ett drygt år sedan bloggade jag om Graeme Simsions bok Projekt Rosie (läs här) och som jag skrev i inlägget var boken så bra att uppföljaren Rosieeffekten var värd att lägga på att-läsa-listan.

Böckerna handlar om professorn Don Tillman som lever ett mycket välstrukturerat liv eftersom han inte kan hantera överraskningar och ofta missförstår andra människors avsikter och signaler. Siffror och problemlösning, det kan han han däremot. Han och Rosie är lyckligt gifta och passar perfekt ihop. Men så blir Rosie gravid. Det här beskedet leder till en mindre härdsmälta i Dons hjärna eftersom det inte var planerat och planering är a och o i Dons liv. Dessutom har han tidigare fått höra av en socialarbetare att han förhoppningsvis aldrig kommer att få några barn eftersom han skulle förstöra dem och som vanligt tar han en proffessionell bedömning på orden. 

Don drar igång ett alldeles vansinnigt babyprojekt. Han tror som vanligt själv att hans empatiska förmåga inte räcker till för att knyta an till bebisen men krocksäker barnvagn och ljudisolerad spjälsäng samt ett gravidanpassat måltidsschema för Rosie fixar han galant. Dessvärre leder allt detta till att han bl.a. blir arresterad som misstänkt pedofil, riskerar att bli landsförvisad och det värsta -  att Rosie börjar tvivla på hans lämplighet som far och bestämmer sig för att lämna honom.

Liksom i förra boken är det tokroligt och sorgligt och allvarligt på samma gång. Det är inte så lätt att bli förälder - det kan jag verkligen relatera till just nu. Det ryms många tvivel med i bilden, även då man varit med om det två gånger förut. Hur ska tiden räcka till för alla? Har jag förstått vad det innebär att ha en pytteliten och totalt hjälplös bebis igen (knappast)? Hur kommer det här att ändra på parrelationen och hur reagerar syskonen sedan då bebisen faktiskt är här?


Jag har gått här hemma och varvat läsningen med bebisförberedelser, hur mysigt som helst.





Jag gillade boken, den är varm och underhållande och jag tror jag fällde en liten tår någonstans också (skyller på graviditeten). Många av sidokaraktärerna återkommer i den här boken och de har också sina bekymmer som Don på sätt eller annat hjälper dem att lösa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar