måndag 17 april 2017

Små stora lögner - ett sista inlägg

Det har varit jättekul att blogga om en bok såhär - på nåt sätt gör det att man kanske tänker till lite extra under läsningens gång också. Eller inte vet jag; nog pågår det ju hela tiden ett tankearbete medan man läser alla böcker men skillnaden nu är ju då att man stannar upp lite och sätter ord på dessa tankar. Det här gör vi definitivt om jo, Daniela!

Såhär summa summarum tycker jag att boken gjorde ett förvånansvärt starkt intryck på mig. Jag hade kanske tänkt att den skulle vara lite feelgood-aktig, och med det så menar jag att jag främst trodde det skulle vara skön läsning och inte så djupgående livsfilosofiska teman. Mina förväntningar var inte så höga, nämligen. Men stundvis överraskade boken alltså och gav mig en hel del! Främst tänker jag då på livssituationen jag själv befinner mig i; mitt-i-livet/kvinna/mamma.

Det allra bästa med boken var nog intrigerna. Eftersom språket och språkmelodin var så medryckande var det svårt att släppa taget om boken och hålla paus i läsningen. Det här är en sån där perfekt bok att ta till när man egentligen själv har tråkigt, är ledsen, behöver fly från den egna vardagen eller behöver underhållning av nåt slag. Man kommer karaktärerna långt in på livet och känner nästan en tomhet efteråt - som om man fått nya vänner man sedan blir att sakna. 

Nu har ju jag tur. Min månadsbok för april är ju nämligen Öppnas i händelse av min död av just den samma författaren, alltså Liane Moriarty. Den skall jag börja på bara jag läst klart Morgon i Jenin som jag började på i fredags. Dessutom har jag inte bloggat om två ungdomsböcker jag läst och Katerina Janouchs Modershjärtat. Jag återkommer således med flera recensioner inom kort.

Tack Daniela för tankeutbytet! Eftersom vi inte ses så ofta som vi brukar har det här också varit ett sätt att mötas! Kul så! Hoppas påskhelgen har varit vilsam och skön! Vi har häxat oss, städat, haft påskbrasor, tagit det första doppet efter bastun, kommit ut ur Escape Room med tio minuter kvar av tiden, varit på 40-årsbastu, ätit alltför mycket choklad, varit på bio, hälsat på i Nagu, plockat fram utemöbler, rensat på gården, tittat på film och sovit extra länge på morgnarna. Lovet får därmed fullt godkänt.       


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar