onsdag 15 juli 2015

Därför läser jag för mina barn

En bokserie jag längtade efter att få läsa för mina barn innan jag ens hade barn var böckerna om Harry Potter. Jag bestämde i våras att de nu är tillräckligt stora så jag beställde hem Harry Potter och de vises sten på svenska i god tid innan sommarlovet. Hur boken gick hem hos barnen (6 och 4 år) återkommer jag till i slutet av inlägget, först tänkte jag skriva lite om varför jag överhuvudtaget läser högt för mina barn.

Vi vet alla att läsning är bra för utvecklingen av barns (och äldres) ordförråd, fantasi, empati och att man lär sig mycket om världen, om sig själv och om andra då man läser. Visste ni förresten att en sjuåring har ett ordförråd på 5000-7000 ord medan en läsande sjuttonåring redan kan 50 000-70 000 ord? En sjuttonåring som inte läser däremot kan enbart 15 000 - 17 000 ord. 

Den här vetskapen och problemet med att jag inte kan gå in i en bokhandel eller in på ett bibliotek utan att komma ut med en bok i handen, är förstås två av orsakerna till att jag läser för mina barn. En annan helt konkreta orsak till att jag läser, oftast två gånger om dagen, för mina barn är att vi på så sätt får en lugn stund. Nu på sommaren då vi är hemma läser vi en stund efter lunch (det är då vi läst Harry Potter) för att slappa och lugna ner oss och på kvällen innan läggdags (då har vi läst andra böcker och barn klarar bra av att ha flera böcker på gång samtidigt). Ibland läser vi däremellan också, t.ex. på stranden, i bilen etc. 

Jag läser också för barnen för att vi då gör någonting tillsammans, vi delar en historia och en stund. Just detta är en orsak till att jag inte kommer att sluta läsa högt för dem på länge. En berättelse blir till något helt annat då man har någon att prata om den med. Då barnen börjar läsa själv kommer jag också, åtminstone ibland, att läsa samma böcker som de läser för att vi ska kunna prata om dem. Då jag gick i högstadiet och gymnasiet bad jag ibland mamma att läsa samma böcker som jag för att jag ville dela läsupplevelsen med någon annan.

Förstås läser jag också för barnen för att de gillar det. Här vill jag påminna om att också stora barn tycker om att luta sig tillbaka och bara lyssna och vara. Jag och Lotta läser varje år böcker och noveller högt för våra högstadieelever och det brukar höra till det bästa de vet och alltid då vi har en bok på gång frågar någon mig förväntansfullt redan i korridoren om jag ska läsa för dem idag.

Om nu någon läst ända hit kan jag berätta att den första Harry Potter boken passade riktigt bra för den blivande förstaklassisten. Språket är helt klart svårare än i någon annan bok vi läst men Adam hängde med hur bra som helst och tyckte att boken var passligt spännande. För fyraåringen som också hörde på gick nog en del förbi men även han lyssnade gärna på boken och han förstod helt klart helheten. Efter att vi läst klart såg vi på filmen (det var lite om en morot för att fyraåringen skulle orka lyssna). Den första filmen finns dubbad till svenska och också filmen var sådär passligt spännande. Som helhet är Harry Potter och de vises sten en fin berättelse att dela och uppleva tillsammans både som bok och film. Den medför nya lekar med trollspön och kvasttkäppar och quidditchbollar och barnen väntar redan på att vi ska läsa fortsättningen men jag tror vi sparar den ända till nästa sommar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar