lördag 18 juli 2015

Lite för mycket av det goda?

Om man frågar Daniela om man kan bli trött på dystopier är svaret definitivt nej. Frågar man mig är svaret nog kanske. Just nu ligger jag där på gränsen och skall nog försöka undvika genren för ett tag för att inte bli för korvstoppad. Det har blivit två på rad nämligen och även om jag faktiskt nog gillar böckerna jag har läst kunde jag komma på mig själv med déjà vu-känslor och läströttma.

Efter Danielas recension av Rör mig inte, var jag bara tvungen att låna den av henne och läsa. Och jag håller helt med om intensiteten; det är nästan så man blir andfådd av att läsa. Vilket grepp om läsaren författaren får genast från första början och det är nog svårt att lägga boken ifrån sig. Fem stjärnor av fem!

Tahereh Mafi. Duktig författare!
Den andra dystopin jag har läst under den senaste veckan är Legend av Marie Lu. Buzzfeed har listat 53 böcker som skall vara så bra att man inte kan lägga dem ifrån sig - och Legend finns med på den listan! Och jo - nog är den en bladvändare minsann!

Legend handlar om två ungdomar i det som en gång varit USA:s västkust men nu går under namnet Republiken. June och Day kommer från helt olika samhällsklasser och deras vägar skulle aldrig ha korsats ifall inte Junes bror Metias mördats och Day utpekats som mördare. June är femton år och kommer från Los Angeles mest ansedda familjer, har fått full poäng i Prövningen och betraktas som ett underbarn. Day, å andra sidan, kommer från slummen och är Republikens mest eftersökta brottsling. Dessutom underkändes han i Prövningen - vilket tyder på att hans intelligens och/eller talanger inte kommer att medföra Republiken några som helst fördelar. Men allt är inte som det skall och både Day och June kommer att upptäcka att Republiken håller undan mörka hemligheter och är redo att göra allt för att de inte skall läcka ut.

Det är igen frågan om en trilogi och fortsättningarna Prodigy och Champion kom båda ut på svenska ifjol. Filmrättigheterna är sålda till filmteamet bakom Twilight-filmerna. I år har författaren gett ut en ny serie, Den unga eliten. Så - hur jag än vrider och vänder får jag nog konstatera att dystopierna är här för att stanna och att så länge jag förväntas läsa ungdomslitteratur kommer jag inte undan. Daniela - ja hon är väl i läsandets himmelrike hon iallafall?!

Just nu är det nåt helt annat än dystopi jag läser - Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde från år 1890. Lite kontrast, minst sagt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar