tisdag 21 juli 2015

Fantasieggande och berörande

Sara Lövestams roman Tillbaka till henne handlar dels om Folkskollärarinnan Signe och hennes liv under 1900-talets två första årtionden och dels om nutidsmänniskan Hanna. Titeln kan egentligen syfta på olika saker; Signes kärlek till två andra kvinnor är central i boken och även Hanna lyckas återknyta ett viktigt vänskapsband tack vare den förändring hon genomgår då hennes liv kommer i kontakt med Signes men titeln syftar nog främst på just den utveckling Hanna är med om då hon tar reda på mer om Signe och den långsamt framväxande berättelsen om Signe är också det som mest av allt för berättelsen framåt och fångar läsaren.

Då jag började läsa fängslades jag genast av de fyra föremålen som gjorde att Hanna kom i kontakt med Signe. Känslan av att gamla saker talar till en och vill berätta en historia om de händer som en gång använt dem är en orsak till att jag inte kan låta bli att omge mig med gamla ting av alla de slag.

Naturligtvis fascinerades jag också av Singes liv på den lilla orten Tierp och hennes fattiga liv som en lärarinna långt före sin tid. Eftersom hon saknade intresse för män och giftermål ägnade hon sitt liv åt att kämpa för kvinnlig rösträtt, lika lön för lärare och lärarinnor och avskaffandet av aga i skolan, något den manliga skolinspektören gärna använde sig av då han besökte Fröken Sivanders skola. Då jag int eläste kom jag flera gånger på mig själv med att sitta och fantisera vidare kring Signes livsöde.

Föga anade jag att det som skulle lämna mest spår i mig efteråt var hur Hanna lärde sig om sig själv och sitt eget människovärde. Skulle boken inte vara så lång skulle den vara mitt nästa bidrag till vår läscirkel på jobbet. Den är definitivt läsvärd men knappast en bok jag kommer att rekommendera särskilt flitigt åt mina elever, den kräver nog en äldre läsare.


Mina senaste loppisfynd! Ett par gamla skor spelar för övrigt en väsentlig roll i boken.

3 kommentarer:

  1. Så spännande! Jag har sett fram emot att läsa den här och tänkte börja på den ikväll. Jag läste Lövestams deckare nyligen och blev genast sugen på mer av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vill också läsa mer av henne. Jag och Lotta fick faktiskt höra henne föreläsa om Grejen med verb på Mediespråk i Vasa i januari i år och hon var så välformulerad och energisk och samma energi och smarta språkanvändning finns i boken tycker jag.

      Radera
    2. Åh, intressant! Fascinerande också att hon har skrivit så totalt olika slags böcker.

      Radera