onsdag 8 juli 2015

En kväll i New York

Jag nappade en bok från hyllan helt på måfå och började läsa utan att ha någon koll alls - det visade sig att boken jag höll i var Gayle Formans När jag lät dig gå. Nu, efter att ha läst boken, har jag googlat lite och insett att den första boken, Om jag stannar, är en kritikerrosad ungdomsbok som det t.o.m. gjorts en film på (If I Stay, augusti 2014).

Så det kan gå. Nu känns det som om jag borde vända om och läsa den första delen och till och med se filmen - för det verkar som om När jag lät dig gå är skriven för att ge svar på alla frågor som läsare velat ha och till och med krävt författaren på. Och jag tror att jag förstår dem, för oj - vilken intressant och fängslande intrig jag omedvetet hoppade in i.

Boken handlar om Adam, en hyllad rockstjärna, som en kväll i New York träffar sin före detta flickvän Mia. I den första boken dog Mias familj i en bilolycka och kort därefter lämnade hon Adam, av skäl som inte Adam någonsin kände till. Nu får läsaren alltså veta att hon har spökat i Adams tankar i tre år och lämnat honom med en livskris som heter duga. Men nu står hon där - och ingendera vet vad de skall säga, vad de skall göra, hur de förväntas bete sig och vilka förväntningar och känslor som väcks hos varandra.

"Jag vill röra vid henne för att känna att det verkligen är hon, inte bara en av de drömmar jag har haft så många gånger sedan hon försvann, där jag ser henne så tydligt framför mig och just ska kyssa henne, dra henne intill mig innan jag vaknar och hon är borta igen.

Men jag får inte ta i henne. Det är ett privilegium som har återkallats.".

Boken är snabbläst och faktiskt riktigt bra! Det är en bok skriven för en yngre publik och jag tror många ungdomar gärna skulle läsa denna. Den är snäppet på svårare sidan i sina tankeväckande reflektioner och det kan vara att en del går en ung människa förbi - men tänk er: New York, rockstjärna, kärlek, en kväll och två perspektiv - kontexten kunde knappast vara bättre!? Och del ett, Om jag stannar, lär vara ännu bättre. That's a keeper!  


Här hittar du filmtrailern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar