söndag 23 augusti 2015

En av årets bästa läsupplevelser

Min senaste lästa bok är den omtalade Livet efter dig av Jojo Moyes, en bok som berörde mig så starkt att jag fick lov att låta det gå några dagar innan jag tog itu med det här blogginlägget för att samla tankarna. Nu kan jag till och med hitta några negativa sidor med boken.

Ofta då jag hittar en bok som jag verkligen gillar läser jag den lite för snabbt, men den här boken höll jag på med lite längre och jag kan ärligt påstå att jag hann njuta av den. Och visst är det de böcker man njutit av, skrattat högt åt och gråtit av och som väckt många tankar som man kommer ihåg längst?

Boken handlar om småstadsflickan Louisa Clark som blir arbetslös och via arbetsförmedlingen hittar ett arbete som assistent/sällskapsdam/väktare åt Will Traynor, en före detta affärsman som nu är förlamad från halsen neråt efter en olycka. Louisa är lite för hjälpsam, pratglad, söt, och en aning bohemisk och hon kommer från ett hem där fyra generationer bor under samma tak. Will är världsvan, rik och snygg men han ser ingen mening med livet efter olyckan och han har försökt begå självmord. 

Då de först träffas behandlar Will Lou lika illa som alla andra assistenter han haft men så småningom mjuknar han upp p.g.a. hennes ärliga sätt och han ser också den intelligens hon har och han vill få henne att inse sina möjligheter, att våga satsa på sig själv och sina drömmar. Motvilligt blir de vänner och kanske också mer. Will har dock fattat ett beslut som Louisa så småningom uppdagar, han har bokat tid för eutanasi till en klinik i Schweiz. Lou gör förstås allt för att Will ska få sin livslust tillbaka men Wills ständiga smärtor och frustration är hela tiden närvarande.

Nu då jag skriver detta inser jag ju hur klyschigt det låter med den kvinnliga respektive manliga huvudpersonens karaktärsdrag och deras kamp, men då jag läste boken var jag så indragen i hela historien att jag inte alls tänkte på det. Boken är välskriven och historien är definitivt ingen kliché. Hela eutanasiproblematiken, att ta vara på det liv man har och göra det man vill av det (gällde både Lou och Will) och alla de människorelationer som kommer fram i boken (Wills föräldrars tragiska äktenskap, Wills flickvän som lämnade honom för hans bästa vän, Lous förhållande till hennes syster m.m.) gör boken till en omvälvande, vacker helhet. Jag måste komma ihåg att rekommendera den här boken till mina nior då det blir dags för debatt! 

Fast en sak förstod jag faktiskt inte, nämligen bokens titel. På engelska heter boken "Me Before You" och den titeln syftar ju både på Lou och Will och den säger allt men den svenska låter bara tragisk och fick åtminstone mig att förvänta mig nåt helt annat av boken än vad den sedan handlade om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar