måndag 10 augusti 2015

Sci-fi för ungdomar

Om det är någon genre som är underrepresenterad i min bokhylla måste det väl vara sci-fi. Eller okej, där finns faktiskt två böcker av Daniel Suarez men de tillhör min man och jag har inte orkat läsa dem. Fast kanske jag borde, någon dag. Och så hela Liftarens guide till galaxen förstås, och de böckerna gillade jag riktigt mycket då jag läste dem så egentligen vet jag inte varför jag läst så lite sci-fi. Jag menar, jag har ju faktiskt sett varenda ett X-files avsnitt typ femton gånger och också läst några av böckerna baserade på tv-serien (OBS att läsa dem är inte ett boktips!).

Men ja, till saken, nu har jag läst första boken i serien Timeriders av Alex Scarrow. Den första boken heter också rätt och slätt Timeriders. I den här boken får man lära känna Liam, Sal och Maddy som har blivit utvalda till lärlingar i en grupp, Timeriders, som ska skydda världen från de skiften som uppkommer då någon reser bakåt i tiden och försöker ändra på historien. Liam kommer från år 1912, Maddy från 2010 och Sal från 2026 och de blir stationerade i en tidsloop som pågår från 10-11.9.2001 i New York. 

Ganska fort blir det riktigt komplicerat. De upptäcker ett skifte, någon har rest tillbaka till 1941 för att hjälpa Hitler att vinna andra världskriget, vilket lett till att år 2001 är USA en del av Tyskland. Liam skickas tillbaka i tiden tillsammans med Bob, en robot med människokropp men med artificiell intelligens för att ta reda på mera så att gruppen sedan kan rätta till skiftet genom att döda tidsresenären. Det är dock inte så lätt ett veta vilken tid och plats de ska skicka dem till och ännu svårare blir det för dem att ta sig tillbaka till 2001. Det hinner alltså bli riktigt invecklat innan boken är slut så här slutar jag försöka förklara handlingen. 

Istället tänkte jag ägna mig åt bokens positiva sidor. Språket är ok, åtminstone inget jag irriterar mig på. De sista hundra sidorna är vansinnigt spännande, jag visste inte hur jag skulle kunna lägga ifrån mig boken igår. Om en elev vill ha en bok med mycket action och lämpligt mycket blodbad kan jag absolut rekommendera denna. Och vill man veta lite mer om andra världskriget eller USA:s historia kan man faktiskt lära sig något av den här boken. Tanken att en liten handling (nåja att hjälpa Tyskland att vinna andra världskriget med teknologi från 2066 är kanske inte en så liten handling, men i alla fall) kan ändra på hela framtiden, vem som möter vem och vilka barn som blir till och så vidare är ju en ganska kittlande tanke att leka med.

De negativa sidorna då? Om man har svårt att hänga med då en bok hoppar i tiden ska man kanske undvika denna. Det blir en aning kaotiskt i huvudet på mig då jag försöker hålla reda på vad som händer i realtid (vad ÄR liksom realtiden i denna bok?) och år 2001 och 1957 och 1941 och varför går det sex månader 1957 medan det bara går några dagar under samma tid år 2001. Kan man vara exakt samtidigt i samma byggnad men ändå i olika år? Sen skrev ju Lotta ganska träffande om det här med nästan oändliga bokserier i det här inlägget och den här boken är bara första boken av nio!

Jag kommer absolut att rekommendera boken åt mina elever i årskurs 7-9, både åt killar och tjejer men boken förutsätter en viss läsvana.



2 kommentarer:

  1. Jag har läst mycket science fiction det senaste året och har blivit förälskad i genren nu igen. :) Min favoritbok i år är förmodligen "Jag, Robot" av Isaac Asimov. Jag håller på med den första boken i Stiftelsen-serien och den är inte så dålig heller.

    Vilka X-files böcker har du läst? Själv har jag inte läst någon av just de böckerna, men jag tackar inte nej om jag ser dem någonstans.

    SvaraRadera
  2. Det fanns två Arkiv X böcker i biblioteket i Pargas då jag gick i högstadiet/gymnasiet men nu minns jag ju inte vad de heter. Den ena heter något med ruiner, Mulder och Scully löser något fall kring ett mayaindiantempel. En snabb sökning på "Arkiv x" bibliotekets Blanka-sida ger att de nu skulle ha del 1 i en serie skriven av Jane Goldman, den heter oförklarliga fenomen.

    Jag har hållit Asimovs bok i handen men aldrig kommit mig för att läsa den. Jag har hört andra säga att den är bra så jag borde ju läsa den.

    SvaraRadera