tisdag 29 december 2015

Dagarna då allt stämmer

Det går inte att beskriva hur skönt det är att ha jullov. Det har funnits lov då jag längtat tillbaka till jobb och vanligtvis så mår jag faktiskt bäst av att få stiga upp tidigt på morgonen och ha den där vanliga vardagsrutinen på från morgon till kväll. Men inte nu. Jag har livskrisat på högsta nivå under den gångna hösten - så mycket att min mans och mina vänners tålamod verkligen har prövats (sorry hörni; jag står i skuld till er alla vad gäller att höra på gnäll och livsfilosofiska grubblerier. Ring mig bara när ni behöver lasta av er!); så mitt mål med detta lov har varit att varje dag krama om mina barn i många omgångar, äta choklad, springa härliga löpturer medan det är ljust och läsa, läsa och läsa. Hittills har jag lyckats ganska bra med mitt mål.

Jag har fyra lästa böcker att skriva om nu så ni kan gott vänta er några riktigt bra boktips de kommande dagarna. Daniela frågade i föregående inlägg vad jag minns bäst från mitt bokår 2015 och vad jag absolut skall läsa mer av år 2016. Bra frågor - tack för dem Daniela! Jag har inte som du räknat mina lästa böcker i år men någon stor lässvacka har jag heller inte minne av. Så jag antar att läsåret får godkänt! Det har, precis som för dig, mest blivit samtidsromaner och ungdomsböcker (och barnböcker förstås). Några noveller och någon diktsamling har jag också läst. Vid något tillfälle klagade jag över att många av de samtidsromaner jag läst har haft ganska tunga teman och jag efterlyste lite fler feel good-romaner för att höja sinnestämningen. Bästa bok år 2015 då? Ja, förutom Sagas bok då så kanske jag nog tycker att En mörderska bland oss kanske var den bästa vuxenboken. Den tog mig tillbaka till Island och var fantasitriggande från början till slut. Bland ungdomsböckerna gillade jag Odinsbarn och Delirium allra bäst. 

Och vad gäller år 2016 så tänker jag att jag gott skulle kunna vidga mina läsvanor lite. För några år sedan hade jag en elev som varenda lektion tjatade på mig om att jag borde läsa Isaac Asimov och jag lovade göra det. Kanske år 2016 är året då jag tar mig an Asimov och science fiction? Ja - det låter som ett rimligt krav på det kommande läsåret.

Imorgon tänkte jag fortsätta på temat skilsmässa som Daniela också just tangerade. Jag kunde nämligen inte hålla mig ifrån den omtalade Martina Haags Det är något som inte stämmer. Förutom den boken har jag de senaste veckorna plöjt igenom När hundarna kommer, Konsten att skapa en tjej och den senaste boken i Millennium-serien Det som inte dödar oss. Titta in här på bloggen om de böckerna intresserar dig! 

Och sist: Daniela, det som jag definitivt kommer att komma ihåg från år 2015 är nog våra läsrelaterade resor till Island och Göteborg! Dem gjorde vi bra! Tack för ditt härliga sällskap!

Vi tar en vy från Stykkisholmur som avslutning.

1 kommentar:

  1. Vad mycket du läst! Jag ser fram emot att läsa om böckerna! Ja, 2015 må vara året för kris men definitivt också året för så bra läsresor och läsflyt! Det är okej att ventilera ibland :)

    SvaraRadera