torsdag 10 december 2015

Mera julklappstips

Ni kommer kanske ihåg att jag efterlyste en lättläst, äventyrlig bok som det inte skulle vara möjligt, ens för den mest skoltrötta tonårskillen eller -tjejen, att lägga ifrån sig efter första kapitlet och nu kan jag presentera ett utmärkt exempel.

Boken ifråga är en kriminalroman/thriller med titeln Jägaren och skriven av Harlan Coben. Huvudpersonen heter Mickey Bolitar och han har just flyttat in hos sin farbror Myron Bolitar sedan hans mamma tagits in på en avgiftningsklinik och hans pappa dött. Harlan Coben har för övrigt skrivit flera böcker för vuxna i samma genre där huvudrollen innehas av farbrodern Myron Bolitar. Jägaren ingår i en bokserie som bl.a. knyts ihop av de mystiska omständigheterna kring Mickeys fars död och just den frågan får läsaren inte svar på i den här boken vars handling främst kretsar kring mordet på Mickeys klasskompis Rachels mamma. De spännande uttagningarna till skolans basketlag spelar också en viss roll i boken.

Mickey är en smart och rolig kille med skön inställning till livet och det är lätt att tycka om honom. Mycket action varvat med ironiska repliker, lite mord, lite sport en gammal Tokkvinna som vet mer än hon låtsas om, en mystisk organisation som räddar utsatta barn och framförallt flera överraskande helomvändningar i handlingen gör att det är svårt att lägga boken ifrån sig för trots att boken är lättläst och på sina ställen övertydlig är den inte förutsägbar. Samtidigt vet man hela tiden att det här är den sortens bok där det nog blir bra till slut och allt detta gjorde att jag fick lite samma känsla då jag läste den här boken som då jag var 10 år och läste Vi fem böcker trots att jag tyckte att de var så spännande att jag iband måste lägga dem ifrån mig och påminna mig om att andas.

Jag tror att jag kort och gott ska presentera boken för mina elever genom att läsa första kapitlet högt för dem så får vi se hur många som blir intresserade.


2 kommentarer:

  1. Hej, jag skulle gärna vilja ge er ett boktips men hittar inga kontaktuppgifter!
    Hälsningar Karin Oswald i Sverige

    SvaraRadera
  2. Vad roligt! Nu finns våra e-postadresser till höger :)

    SvaraRadera