onsdag 21 september 2016

Ett fynd. En gåta. En livsfarlig jakt.

Jag vet inte hur du brukar bete dig på biblioteket men en sak jag har märkt är att jag nästan hela mitt liv gjort åtminstone en sak helt fel. Och det är att jag aldrig fattat vilken enorm kunskap om böcker alla kunniga bibliotekarier besitter, och som man för allt i världen borde utnyttja till fullo. Förr gick jag tyst in till bibban, smög omkring mellan hyllorna och hoppades på att ögonen skulle falla på en bra bok jag tyckte såg läsvärd ut. Jo, så kan jag fortfarande också göra - men lika ofta börjar jag med att fundera på vilken typ av bok jag vill läsa (eller tema, eller författare eller nåt) och frågar efter tips av personalen istället. Och vilka guldkorn man då brukar få! Ett av de boktips jag under de senaste veckorna har fått av en bibliotekarie är Andy Mulligans Box 101. Det är en bok från år 2010 och som vänder sig till ungdomar.    

Raphael, Gardo och Råttan lever på en soptipp. Varje dag är en kamp för att överleva. Men en dag hittar Raphael en påse och ganska snabbt därpå fattar han att det han har hittat inte är vilken påse som helst. På soptippen börjar det krylla av poliser och högt uppsatta tjänstemän i staden och alla verkar ge order om att leta efter samma sak. Men vart går den nyckel som finns i påsen och hur skall de hemlösa pojkarna kunna lösa mysteriet utan vare sig pengar eller kontakter?

Det blir en hujsigt spännande intrig. Jag kunde inte låta bli att dra paralleller till Monica Zaks bok om Alex Dogboy som vi högläste i många år för våra sjuor. Alex Dogboy hittar ingen påse men likväl bor han en tid på en soptipp. Dessa två historier om livet som hemlös i storstadens utkanter på en enorm soptipp är väldigt lika. Tragiska. Hemska.

Men Raphael, Gardo och Råttan ger igen för allt. De kämpar vidare trots fruktansvärda livssituationer och hela grejen med påsen och nyckeln blir bara mer och mer spännande för varje blad man vänder. Boken är rätt så lättläst även om de olika berättarperspektiven kanske kan rådda bort en i början. Jag kan tro att den leder till en hel del tankar om hur vuxna beter sig, om orättvisa, om korruption och om mänskliga rättigheter. 

Men den här boken var bra! Och jag tackar stort bibbans personal för det tipset! 

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar