måndag 19 september 2016

Två snabblästa

Nu trodde ju du att jag aldrig kom i mål i Stockholm halvmarathon eftersom det är ett tag sedan jag gett mig till känna här. Men sidu - jag kom i mål. Nog med en tid som jag inte var nöjd över men i mål iallafall. Bra så!?

Denna gång tänkte jag skriva om två böcker. Det enda de har gemensamt är att de vänder sig till ungdomar och att de är tunna och lättlästa böcker. Den ena tipsar jag gärna om medan den andra kanske du kan låta bli att läsa. Mats Berggrens Jag ljuger bara på fredagar är den av de två som du kan lägga bakom örat medan Odjuret av Kjell E. Genberg bara blev en besvikelse.




Jag lånade faktiskt Odjuret av den orsaken att temat flykting på alla sätt är aktuellt. I skolan har vi moddalärare för tillfället ett stort bokprojekt på gång som just tangerar flyktingar och invandring. Vi högläser Titti Knutssons Flyktingen och jobbar mycket kring boken; med drama, dikt, personporträtt, narrativa identiteter och förstås kreativt skrivande. Så, jag tänkte att den här boken kunde vara ett tips att ge i slutet av terminen för den som ytterligare vill fördjupa sig i ämnet. Men tja, jag vet inte. Boken är utgiven 2007 och den känns faktiskt lite gammal. Namnet på boken syftar på det otäcka som Elias tror att gömmer sig i skogen nära den stuga där Elias och hans pappa håller sig gömda för att inte bli utvisade och tvingade att åka tillbaka till sitt otrygga och krigshärjade hemland. Det Genberg försöker göra är att låta odjuret i skogen symbolisera myndigheterna - den farligaste av alla fiender. Men det blir lite långsökt. Temat är också väldigt förenklat. Och det är för ytligt. Tyvärr. Har du någon annan ungdomsbok med flyktingtema som du kan rekommendera så tar jag gärna emot tips.

Men sen - Jag ljuger bara på fredagar. Där har du en bra bok att läsa! Temat är föräldrars skilsmässa och att som tonåring kunna hantera de problem som uppstår ifall de frånskilda föräldrarna inte kommer överens. Regler som gäller hos mamma gäller inte hos pappa. Vem skall man lyssna på? Vad händer om ens samvete säger att den ena egentligen har rätt men den andra låter en komma mycket lättare undan? Är det verkligen tonåringens uppgift att medla mellan föräldrarna? Allt det här får Alexander fundera på  samtidigt som han allra helst bara vill fortsätta leva sitt eget liv och ta reda på varför Julia, skolans häftigaste tjej, vill träffa honom. Den här boken hör till gruppen slukarböcker. Och när den dessutom bara är 125 sidor lång blir det - för mig - ett mycket kort nöje! Men jag är säker på att många av mina elever skulle tycka det här är en bra bok. Kul att få tipsa vidare!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar