fredag 2 september 2016

Kan frälst bli ännu mer frälst?

Hälsningar från Hangö! Vilka villor här finns! Alldeles ljuvliga! Och solen skiner. Och det är fredag. Och vet ni vad jag har fått vara med om hela dagen lång? Nej, hur skulle ni kunna veta det! I våras anmälde jag mig till en vidareutbildning/fortbildning vid Hangö sommaruni och det är en kurs som kommer att bli som pricken på i för mig. Till sommaren borde jag kunna kalla mig inget mindre än läsningsinspiratör! Tjohooo!

Hej hej! Här sitter jag och är inspirerad!
Jag frågar mig om en redan frälst kan bli ännu mer frälst? Och jo, det kan man tydligen, vill jag påstå efter den här dagen. Vi har fått träffa den otroligt entusiastiska och medryckande Netta Möller-Salmela, som i över 30 år har jobbat med läslust för barn och unga. Hon har fått många pris för sitt arbete och är så involverad i en massa läsprojekt att man inte kan bli annat än inspirerad av allt hon har att förmedla! Idag har vi talat om muntligt berättande, läsningens effekter och betydelse och om högläsning. Vi har fått massor av tips, luftat egna idéer, bekantat oss med ett upplevelserum där berättandet når högre dimensioner och hela tiden blivit mer och mer övertygade om att det här kommer att bli den bästa kursen vi någonsin deltagit i.

Just så euforisk är jag. Och när jag efter det här året har bloggat om allt jag fått vara med om kommer säkert också du att ryckas med. Det hoppas jag iallafall! Imorgon fortsätter kursen och då är det Mia Österlund, docent i barnlitteratur vid Åbo Akademi, som skall föreläsa om vad allt vi kan se tydligt och vad som är gömt i bilderbokens bild.

Vad gör man i Hangö en fredagkväll då? Tips? Jag hade tänkt mig en skön joggingtur längs stränderna, lite skrivjobb och kanske någon god hämtpizza på gästhemsrummet. Med mig har jag ungdomsboken Jag ljuger bara på fredagar av Mats Berggren. Egentligen håller jag på att läsa den psykologiska thrillern Huset mittemot av Alex Haridi - men den är alltför spännande för att jag skall klara av att ligga ensam i ett gästhemsrum och läsa. Så, slutet på den får jag läsa hemma imorgon. 

Lär vara en slukarbok. Jag hoppas på det för jag skall ligga (nästan) hela kvällen och läsa!
Skönt veckoslut till er alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar