måndag 2 januari 2017

Kort och gott 1/2

Gott nytt år på er alla! December kom och gick och bjöd på så mycket att göra och tänka på att det blev en liten paus i skrivandet för min del. Men inte i läsandet dock. Ska försöka sammanfatta några böcker kort och vill ni ha mera ingående analyser så får ni bjuda på ett glas vin så hälsar jag på omedelbart bums. I december läste jag sammanlagt tio böcker och för en stund sedan räknade jag ut att jag landade på 95 lästa böcker år 2016 - kanske. Jag har inte riktigt full koll på det där eftersom jag inte bloggar om riktigt alla. Så, var det så att jag hade ett mål att läsa hundra böcker nådde jag inte riktigt ända fram. Men, inte farligt alls. Är det något jag lärt mig under den tunga hösten så är det att inte ha några som helst mål. Att andas; det är helt tillräckligt det. 

Pojkarna av Jessica Schiefauer läste jag för att ha lite bättre koll på annat Schiefauer skrivit än När hundarna kommer. Den senare har vi alltså som klassuppsättning i skolan och den skall jag eventuellt jobba med ännu i vår. Pojkarna handlar om de tre fjortonåriga tjejerna Kim, Bella och Momo som nattetid dricker av en blommas nektar och blir pojkar. Då märker de skillnaden. De ser patriarkatet vi lever i och som pojkar är de plötsligt fria; fria att leva som de vill. Intressant i genusdebatten. Vad är kön och vilka regler och krav skapar vi människor egentligen själva? Skulle det inte vara så att hela boken är skriven som magisk realism, som en modern saga, skulle den - för mig - har blivit ännu bättre. I februari 2016 hade filmen som baseras på boken biopremiär. Här hittar du trailern till filmen. 

Och är vi inne på patriarkat och feminism kan jag också passa på att tipsa om min favvoförfattare Chimamanda Ngozi Adichies kortroman - eller egentligen tal - Alla borde vara feminister. Det är en liten bok vi i skolan erbjuds få av Undervisnings- och kulturministeriet och som vi eventuellt kommer att jobba med i årskurs 9 i mo och sl ännu i vår. Alla borde vara feminister är en riktig bra bok om feminism och jämlikhet. Ändå kan jag inte riktigt förstå varför vi behöver just den boken för att belysa patriarkatet när vi ju har vår egen Peppe Öhman med boken Livet & patriarkatet - varför inte ge ut den boken till skolorna istället och samtidigt lyfta fram inhemska författare OCH vårt samhälle OCH våra specifika utmaningar här i Finland? Det blir väl billigare med Alla borde vara feminister, eller vad vet jag. Nåväl - bra bok det också. 

Jag är säkert den allra sista på jorden att läsa Anna och Mats bor inte här längre av Helena von Zweighbergk. Den boken köpte jag i Göteborg när Daniela och jag besökte mässan 2015. Nu till jul gav jag Zweighbergks De behövande åt min mamma efter ett boktips av min vän Ia. Mamma får återkomma med en analys av den (eller så överlåter hon det åt mig bara jag fått läsa den jag också). Anna och Mats bor inte här längre handlar om skilsmässa - om sorg, livskris och förändring. Om livets alla vändningar. Om hur vi borde lägga till några ord när vi står där och förkunnar vår kärlek till varandra: "Tills döden - eller livet - skiljer oss åt.". Bra bok för vem som helst att läsa. 

Kaj Korkea-ahos Onda boken kan du läsa om här. Och om Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson här.  Jag håller helt med Danielas analyser.

Jag får återkomma med några böcker till ännu i veckan. Danielas utmaning inför år 2016 kan jag väl gott konstatera att gick riktigt okej. En bok med en hund på omslaget lyckades jag inte med - men de övriga fem nog! Daniela - jag utmanar dig inte i år men tänker att du kunde svara på några frågor. Hoppas det är okej för dig! Mina frågor till dig denna januariförmiddag är:

1. Var brukar du köpa dina böcker och varför?
2. Hur ofta besöker du bibban?
3. Har du någon speciell plats du brukar läsa på?
4. Läser du någon annan bokblogg? Vilken isåfall?
5. Om du skulle skriva en bok, vad skulle den handla om?
6. Lyssnar du på ljudböcker?
7. Lyssnar du på musik medan du läser?
8. Nämn en bok du lämnat på hälft. Varför gjorde du det?
9. Har du någon dålig läs- eller bokvana?
10. Läser du flera böcker på en gång eller alltid en i taget?
11. Vilka genrer hör till din bekvämlighetszon?
12. Viker du hundöron i dina böcker?
13. Favoritsnacks när du läser?
14. Vad är det längsta du har varit utan att läsa? 
15. Behåller du böcker efter att du har läst dem eller ger du dem vidare?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar