lördag 14 januari 2017

Svar på Lottas frågor

1. Var brukar du köpa dina böcker och varför?
Jag beställer nog de flesta böckerna från någon nätbokhandel, det är bekvämast (och jag erkänner - billigast) så. Men jag tycker att det vore synd och skam om det inte fanns en bokhandel i Pargas så jag vill dra mitt stå till stacken och köper också böcker därifrån nu och då. Det är ju omöjligt att gå in i en bokhandel utan att komma ut med en bok.

2. Hur ofta besöker du bibban?
Inte så ofta faktiskt, ungefär en gång i månaden.

3. Har du någon speciell plats du brukar läsa på?
I soffan under en filt, men åh - på sommaren i solen, i solstolen på terrassen, längtar!

4. Läser du någon annan bokblogg? Vilken isåfall? 
Inte så ofta det heller, men då jag letar efter boktips brukar jag titta in på t.ex. Bokbabbel och

5.Om du skulle skriva en bok, vad skulle den handla om?
Det är nog inte så sannolikt att jag skulle skriva en bok. Det finns väl några påbörjade hästböcker från slutet av lågstadiet på en diskett någonstans. Men en barnbok, skriven på vers, om ett skogsäventyr kanske? Eller en dystopi för ungdomar som utspelar sig i ett framtida Finland.

6. Lyssnar du på ljudböcker?
Nej, jag har försökt men jag börjar hela tiden tänka på något annat.

7. Lyssnar du på musik medan du läser?
Nej, inte medvetet. Tv:n eller radion kan nog vara på i bakgrunden utan att de stör dock.

8. Nämn en bok du lämnat på hälft? Varför gjorde du det?
I bokhyllan finns bl.a. Skära för sten av Abraham Verghese där jag läst drygt 100 sidor av knappa 600. Jag fastnade inte alls för historien eller personerna eller någonting och boken var för lång för att tvinga sig igenom. Livet är för kort för att läsa dåliga böcker. Men oftast då jag lämnar en bok på hälft tror jag nog att det är boken som inte passar med min livssituation eller sinnesstämning just då, jag kanske skulle tycka om boken om jag gav den en ny chans nu. Jag vågar knappt erkänna det men jag har också lämnat första boken i Sagan om ringen-trilogin på hälft. Jag ska läsa den en dag - jag lovar!

9.Har du någon dålig läs- eller bokvana?
Förutom att köpa för många böcker istället för att låna, så kanske det att jag kan bli helt besatt av t.ex. en trilogi och läsa alla böcker så fort tillfälle ges, t.ex. medan jag lagar mat och halva natten o.s.v. Det trista är ju att boken tar för fort slut och att boken säkert hade varit ännu bättre om man tagit sig tiden att njuta av språket m.m.

10. Läser du flera böcker på en gång eller alltid en i taget?
Jag kan läsa flera böcker samtidigt, t.ex. en ungdoms- och en vuxenroman eller en sorglig och en lättsam bok.

11. Vilka genrer hör till din bekvämlighetszon?
Nog är det historiska romaner, feel good och dystopier som jag oftast ser mest fram emot att slänga mig i soffan med. Lyrik hamnar definitivt utanför - tyvärr. Noveller och biografier har jag börjat uppskatta allt mer på sistone.

12. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej, det borde kriminaliseras ju ;)

13. Favoritsnacks när du läser?
Choklad förstås! På sommaren tar jag helst en glass med mig till solstolen, i smyg när barnen inte ser.

14. Vad är det längsta du varit utan att läsa?
Egentligen går det sällan mer än en vecka (och det är också mycket) efter att en bok tar slut innan jag börjar med nästa och så har det nog varit sen jag började skolan tror jag. Men under mitt andra studieår vid ÅA då jag började läsa litteraturvetenskap var det så himla mycket kurslitteratur så där någonstans var jag faktiskt ett helt läsår utan att läsa något självvalt som inte var kurslitteratur. Det tog ett tag innan jag började läsa mer regelbundet igen efter det, det var svårt att hitta tillbaka till läsglädjen.

15. Behåller du böcker efter att du läst dem eller ger du dem vidare?
Jag behåller dem, jag gillar min bokhylla! Men jag lånar gärna ut dem.

Tack för frågorna, det var roligt att svara på dem!


För en stund sedan, tre i familjen skidar, en sover ute i vagnen och suddig jag i soffan med en bok. Blogginlägg på kommande om boken på bilden :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar