måndag 23 januari 2017

Två högläsningstips för 5-9-åringarna

Med recensionsexemplaret av Aksakovs grav av Carina Wolff-Brandt och Gudrun Wessnert som jag bloggade om här fick jag också boken Kalle Knaster, Miranda och Piraten skriven av Carina eftersom hon var så underbar och ville skicka med något som lämpar sig bättre för min 8-åring än den kanske lite väl spännande Aksakovs grav. Jag ser nu att Adlibris marknadsför Kalle Knaster för åldern 9-12 år men min snart sexåring gillade den också (fast han har också en viss vana att höra längre kapitelböcker vid det här laget och är inte heller speciellt lättskrämd).


Kort och gott handlar boken om Kalle som med sin lite knasiga familj flyttar in i ett gammalt hotell där det visst spökar. I grannhuset bor Miranda som snabbt blir hans vän. Det blir både spökjakt och skattjakt och tidsresor och det är familj, vänskap, att vara lite annorlunda och det är stundvis rätt spännande med underjordiska gångar och ett och annat benrangel också, men det är bara så bra. 8-åringens omdöme om boken var "Den är bara helt perfekt" och jag håller med, bättre lässtunder än så här blir det inte, härligt! Vi ska absolut läsa de två andra böckerna om Kalle Knaster.


Idag ska jag också gå till min mammas eftis och läsa högt för första- och andraklassisterna där. Vi har förut nämnt bokserien Den magiska trädkojan här på bloggen och på hösten besökte jag eftisen och läste en bok i serien och nu ska jag läsa en till. Det blir kul!

Lite rekvisita till dagens lässtund.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar