onsdag 27 juli 2016

Ur ett annat perspektiv

Alltså, det är ju så härligt med lata sköna sommardagar. I juni hade jag faktiskt rätt så bra takt på trots ledigheten och fick allt möjligt gjort; sånt där som man alltid lämnar tills det förhoppningsvis dyker upp mera tid. Men nu hörni. Jag bara latar mig. Jag gör ingenting som inte måste göras. Jag tankar verkligen energi och tänker att det nästan är förbjudet att vara så här ineffektiv. Och det tar sig eftersom jag märker att jag så småningom också saknar lite hjärnaktivitet och längtar efter struktur och skaparlust. Om några veckor kör vardagsrumban igång igen och det är helt okej. (Inte att stiga upp tidigt på morgnarna dock, det saknar jag INTE.)

Men jag har läst en bok. Överraskande va? Mitt allra första blogginlägg handlade om David Levithans bok Jag, En (det blev konstig layout på det inlägget, vet inte varför). Det var en bok som jag gillade att läsa mest eftersom budskapet om att människan inte bara är ett skal, ett yttre, är så viktigt. Och jag har många gånger återkommit till den boken och låtit mina tankar gå till att försöka se bortom det som syns och fundera på vem som egentligen gömmer sig bakom ett mörkblont hårsvall, de gröna ögonen och hullet runt midjan. Själen, ni vet. Och personligheten. Och intressen, erfarenheter, drömmar och åsikter. Jag ser det ganska ofta som om vi människor är lite fångar i vår kropp och som om vi är väldigt dåliga på att verkligen se. Vi är snabba på att döma och dra slutsatser och skulle må bra av mindre utseendefixering. 



Nåväl, för ett tag sedan läste jag parhästen till boken Jag, En. David Levithan skrev nämligen om samma bok men ur Rhiannons perspektiv. Boken heter En annan. Rhiannon var den tjej som En blev förälskad i och som gjorde att hen för första gången ville stanna i samma kropp för att möjliggöra en relation med henne. Det är ju förstås samma historia och man känner igen allt. Men ändå är det mycket intressant att uppleva det från andra hållet, så att säga. Och det som överrraskar mig är att det faktiskt dyker upp ännu flera intressanta och livsfilosofiska frågor. Vad händer, till exempel, om vi mitt i allt skulle ändra utseende, ändrar även andra människors uppfattning om vem vi är? Räcker psykisk kontakt eller vilken roll spelar det fysiska? Boken blir också ett mycket viktigt inlägg i genusdebatten.

Det är mycket med det jordiska. Tack och lov vet vi inte allt.               

1 kommentar:

  1. Hej alla som läser den här artikeln vill jag bara skicka information till dig som läser den här artikeln om du står inför svårigheter i ditt förhållande, här är vad du ska göra som kommer att återställa fred till ditt hem eftersom jag försökte det och det fungerar för mig Det är därför jag skickar informationen om någon har liknande problem som att bryta upp, falla ut med sin man, oavsett vad det kanske bara går att kontakta dr Uduebho tempel och det kommer att lösa problemet för och du kommer att bli glad igen i ditt förhållande. Kontakta honom nu via: (uduebhotemple@gmail.com).

    SvaraRadera