fredag 1 januari 2016

Vinnaren av Augustpriset 2015 i barn- och ungdomskategorin

Det är lite synd om Lauri. Min man alltså. Veckan innan jul hade han världens koll på mitt läsande och hade smygläst bloggen (för den läser han ju aldrig), tänkt till och tagit sig tid till ett stopp på stan för att köpa årets julklappsbok. Att temat i boken Det är något som inte stämmer var skilsmässa visste han nog inte. Nåväl, när han kom hem hittade han boken på vårt bord. Åt fanders med den klappen alltså. En vecka senare var det julafton och jag fick det sedvanliga hårda paketet. Spännande, spännande. Jag öppnade paketet med iver för att få se vilken bok han valt ut åt mig i år. Gissa vilken? Jo, den fjärde - OCH REDAN LÄSTA - boken Det som inte dödar i Millennium-serien. "Det är sista gången jag köper en bok åt dig", väste han frustrerat och frågade om det ens finns några böcker kvar som jag inte läst.

Det är tanken som räknas!


Och svaret på den frågan är jo! Det finns så himla många böcker som jag skulle vilja hinna läsa. Ibland får jag faktiskt smått panik över alla bra böcker som går en förbi. Jag kan inte ens gå in på bibban just nu för risken är så stor att jag igen kommer ut med väskan full och fyller på bokhögen med olästa böcker. Fy sjutton, vilket i-landsproblem alltså! Kanske det är mig det är synd om och inte Lauri?!

Därför är det alltid lite skoj att följa med vinnarna i olika mer eller mindre prestigefyllda litterära tävlingar. Jag känner sällan att jag måste läsa alla vinnare men ibland kan man ju få tips om bra böcker iallafall. Och det var vad som hände med årets vinnare av Augustpriset i barn- och ungdomskategorin: När hundarna kommer av Jessica Schiefauer. Den boken verkade bra!


Och det var den också. Boken handlar om Ester och Isak som inleder en kärlekshistoria. De är galna i varandra. Den samma sommaren då Esters och Isaks förälskelse väcker dem till liv misshandlas en ung kille till döds och det är Isaks lillebror som är den som sparkar och slår. Det är 90-tal och en svensk småstad - något vem som helst av oss kan känna igen oss i. Det är ungdomsliv, gråt, frustration, besvärliga föräldrar, alkohol, besatthet och oförstånd. Med andra ord är det allt som alla som är eller har varit unga kan identifiera sig med. Och det är så tankeväckande hur bräckligt ett liv kan vara: den unga kille som dödas bara sådär, Isaks lillebror som "ser ut som ett kukhuvud" och inte vet hur man skall göra när självkänslan får sig en törn. Och Ester som blir besatt av Isak och inte klarar av leva sitt eget liv utan honom. Föräldrarna som mister sin son, de andra föräldrarna som upptäcker att deras son dödat en annan. 

Fruktansvärt. Känslofyllt. Vackert och skrämmande på samma gång. Levande och livlöst om vartannat. Komplext och simpelt utan givna svar.

Är du tonåring (eller har varit det) och om du vill läsa om livsöden som du inte kan undgå att gripas av är det här den rätta boken för dig.

Gott nytt år förresten! Vi välkomnade det nya året tillsammans med mycket goda vänner, åt god mat, omgavs av högljudda glada barn och kände oss tacksamma och ödmjuka inför allt det fina i våra liv. Mitt mål för året 2016 är att lyssna mer, springa mer, skratta mer, krama mer och allt oftare gå runt och nynna på Mark Knopflers Our Shangri-La eller Axwell&Ingrossos Sun is shining - bara för att jag tycker livet vore så bra om man hela tiden gjorde det.  Har du Daniela några mål för det nya året?

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar