torsdag 30 juni 2016

Jagade, ovetande, isolerade, förföljda, vilse

Jag nappade en bok helt på måfå vid mitt förra bibbabesök. Den lät så spännande och till och med lite skräckfylld - Vilse heter boken och är skriven av Karina Berg Johansson. Det är frågan om en ganska tunn ungdomsroman och jag tänkte att den eventuellt kunde vara läsvärd just för att den var rätt så kort och ändå verkade vara en bok som griper tag i läsaren med sitt berättargrepp. Och jag blev inte besviken. 

På bokens baksida står följande: "Det är sensommar och i de jämtländska fjällen ger sig en grupp på trettio ungdomar ut på en kanotfärd. Till en början håller alla ihop, men så händer något. Ett par kanoter hamnar på efterkälken och när älven delar sig paddlar sex personer inte mot tryggheten i det väntande lägret. Istället väljer de fåran som leder rakt ut i ingenstans..." Dessutom finns det en förtext som ger sken av att det just längs den älvfåran finns en galning gömd i skogen, en som inte gillar att bli störd.

Boken klassas som en psykologisk thriller och boktrailern hittar du här. Rätt så häftig eller hur? Lite i stil med Hungerspelen men i rikssvensk anda; utspelad i fjällskogarna där ingen människa bor eller rör sig och där allt är öde och vad som helst kan hända.



Huvudpersonerna är fyra till antalet och storyn byggs upp ur deras perspektiv. De är David, Frida, Zac och Elsa. Med bland de som kommer vilse är också Victor och Lovisa - men de två får endast figurera med i gänget och dem lär läsaren inte känna så bra eftersom berättarperspektivet aldrig blir deras. Temat är förstås överlevnad och det är spänning hela boken igenom. Det här är en bok som jag tänker boktipsa om i skolan; och jag är säker på att många kommer att vilja läsa den. Extra glad är jag över att den inte är speciellt lång, är lättläst, luftig och ändå lyckas med det där som vi behöver allra mest: att ge även de läsovana en chans att hitta en häftig berättelse som man inte vill sluta läsa.

Kanske du också vill bli lite småskrämd och få de där pirriga myrorna i magen? Jag för boken tillbaka till bibban imorgon; passa på då!        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar