söndag 3 januari 2016

Hjärta livet

För ungefär ett år sedan deltog Daniela och jag i Mediespråk i Vasa. Det är ett seminarium för mediefolk och språkintresserade och de gånger jag varit med tycker jag arrangörerna har lyckats hitta väldigt inspirerande föreläsare. Ifjol fick vi bland annat lyssna på Sara Lövestam som föreläste om grammatik. Det första ni kanske tänker är att det nog måste vara höjden av tristess; men se - där har ni fel! Lövestam är Den Kvinnan som lyckas tala om grammatik så att vem som helst får för sig att kasta karriären i soptunnan och satsa vilt och sanslöst på att plugga svensk grammatik från grunden istället. Även du, jag lovar!

Förutom att Lövestam är en sjutusans grammatiker, lärare och författare utstrålar hon en enorm livsglädje. Det är en sådan glädje, ni vet, som smittar av sig och som ger en det där lilla pirret i kroppen som om man igen var sju år gammal och väntade på julgubben. Och samma känsla får jag då jag läser Hjärta av jazz, en bok som Lövestam gav ut år 2013. I somras smittades Daniela av samma pirr i kroppen, vågar jag nästan påstå, då hon läste Tillbaka till henne.




Hjärta av jazz är en jordnära och livsbejakande bok om Steffi Herrera som går i nian i Björkeskolan och om Alvar Svensson som bor på ålderdomshemmet i byn. De träffas av en slump. Steffi blir mobbad av Karro och Sanja och vågar inte säga emot. Hon hittar sin fristad i musiken och lyssnar allra helst på just jazz. Alvar öppnar fönstret i sitt rum på ålderdomshemmet och spelar Povel Ramel högt på sin grammofon. I samma stund råkar Steffi gå förbi och två likasinnade människor från skilda generationer möts. De har väldigt mycket gemensamt och blir vänner. 

Det visar sig nämligen att Alvar är och har varit ett stort namn inom jazzmusikkretsar i Stockholm på 40- och 50-talet. Steffis högsta dröm är att få komma bort från sina plågoandar och få börja studera musik i just Stockholm och medan Alvar berättar om jazzen historia - sin egen historia - binds deras liv ihop och Steffis liv blir som en fortsättning på Alvars. 

Hjärta av jazz är en perfekt kombination av nutid, historia, livsöden och livsaptit. Det är så rofyllt att bli varse om att livet - oberoende när man lever det - handlar om samma saker. Jag kommer aldrig att sluta bli fängslad av alla livsberättelser och jag är säker på att, om du ens känner lite samma fascination för livet som jag gör, också gillar den här boken!

        

1 kommentar: