tisdag 12 januari 2016

Snäll skräck

Stefan Casta är en rikssvensk författare som främst skrivit böcker för barn och unga. I skolan har vi boken Spelar död som klassuppsättning och det är en bra bok, om än kanske lite på den mer krävande sidan. Innan jullovet hann börja gjorde jag en sväng till bibban och fick ögonen på den rätt nyutgivna boken På andra sidan Fågelsången. Det var någonting med pärmbilden som väckte mitt intresse. 

Ibland är det jobbigt att sätta fingret på varför det är svårt att greppa handlingen och komma in i en bok. Just så gick det nämligen med På andra sidan Fågelsången. Nu när jag tänker efter tror jag det beror på att jag inte kände att Casta beskrev huvudkaraktären Elina på ett trovärdigt sätt. Antingen blev det helt fel där i början eller så är Elina bara en udda typ som var svår att relatera till.

Nåja - men som tur fortsatte jag att läsa för boken blev bara bättre och bättre. 

Intrigen är följande: Elina råkar tillsammans med sin pappa Jörgen och sin bonusmamma Vanessa ut för en bilolycka. Vanessa dör. Efter det är Elina och pappan Jörgen i behov av något nytt; en gnista som skulle få dem att gå vidare, acceptera Vanessas död och ge dem en behövlig nystart. Oväntat vinner Jörgen en stor summa pengar och de kan köpa en gård ute på landet. Då börjar det hända lite märkvärdiga saker och det visar sig att det i skogen bakom gården (som heter Fågelsången) finns en begravningsplats och Elina kan plötsligt se personer som tidigare bott i huset men som nu är döda. En kille i samma ålder som Elina dyker upp under konstiga omständigheter och kring honom dyker också en massa frågetecken upp. Vem är han? Varför ljuger han? Var har Elina träffat honom förr? Vad har han att göra med den räv som bor i närheten av gården och som tydligen också var orsaken till bilolyckan i vilken Vanessa dog? 



Det här är en bok som jag skulle klassa som snäll skräck. Den får igång den där lilla nervkittlande känslan som genren skräck ger - men utan att vara för spännande. Jag boktipsar mina elever om den här boken den här veckan - och jag tror jag har lyckats väcka intresse hos några av dem! Kul så!          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar