söndag 31 januari 2016

Söndagsbloggen

Det verkar som om söndagen, åtminstone för mig, är dagen då jag tar mig tid att sammanfatta veckans läsning. Den här veckan blir inget undantag.

Nåväl, här i veckan har jag läst klart den andra delen i Marie Lus serie om Day och June; Prodigy. Jag har tidigare skrivit om Legend, den första boken i serien. Den boken har vi som högläsningsbok för åk 9 i skolan i år eftersom hela Pargas stad har högläsning som läsårstema i skolorna. Det är en bok som jag verkligen kan rekommendera och trots att det blir rätt så sällan våra elever får lyssna på boken frågar de efter den och vill höra mer. Det om något tyder ju på att det är en bok som går hem!

Bilden är tagen från http://www.xpressoreads.com/


Tyvärr har jag blivit lite trött på trilogier. Daniela och jag brukar skoja på jobbet om att vi ska se till att de böcker vi köper och läser inte är den första boken av tre. Det finns flera orsaker till det. Dels är det så svårt att, i vårt fall, hinna läsa alla delar eftersom vi gärna läser mycket och varierat. Och dels vill vi ju oftast läsa serien till slut för att kunna boktipsa på ett intressant och genomtänkt sätt. Men ska jag vara ärlig så tycker jag dessutom att trilogier sällan håller måttet; bok ett är bra, bok två medioker och bok tre dålig. Det finns undantag förstås men det är inte alltid en historia räcker till som underlag för tre fängslande delar, tyvärr!

I Prodigy hände det en hel del vändningar i storyn. Det hade jag inte förväntat mig. June och Day fick båda ett djup som jag faktiskt gillade och dessutom överraskade Tess, Days "kusin" från gatorna, med en ny roll som inte heller den var fel. Det var igen action från sida ett och fortsättningsvis tycker jag hela den dystopiska science fiction-värld som Lu har skapat i det nya USA - eller Republiken som hon kallar landet - är intressant. Lus karaktärer är inte svartvita, vilket är jättebra! De förändras och är allesammans både goda och onda - om än lite tonårsdramatiska och irriterande. Men hej - jag är 35 och behöver ju inte tycka att allt är så moget och sympatiserande i en ungdomsroman. Konstigt vore det ju om det var så!

Summa summarum: en riktigt bra fortsättning på Legend. Den tredje delen i serien heter Champion och den här gången tror jag faktiskt att jag skall läsa trilogin till slut! Dessutom utmanade ju Daniela mig i just det: att avsluta en trilogi. Det får bli den här!      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar