onsdag 24 februari 2016

Drömmar




Bilderna på Shakespeare&Co är lånade från http://blog.tourvia.me/shakespeare-co-must-visit-place-paris-book-lovers/

Det här måste väl vara himlen på jorden? Tänk att få ströva omkring i Shakespeare&Co i Paris. Om jag vinner några miljoner på lotto öppnas en liknande affär i Pargas - plats, inredning, programutbud och namn har jag redan på koll. 

"Be not inhospitable to strangers / Lest they be angels in disguise" Yeats

Strand Book Store. Bilden är från http://sideways.nyc/2012/11/strand-book-store/

Inte Paris? Okej då, jag kan också tänka mig åka till New York och tillbringa några dagar på Strand Book Store. Kanske göra som huvudpersonerna i Dash och Lilys utmaningsbok och gömma en utmaning i en bortglömd och dammig bok i någon av de ändlösa hyllorna fullproppade med böcker från golv till tak. 

St. Florian Monastery Library. Bilden frånhttp://www.atlasobscura.com/articles/librophiliac-love-letter-revised-edition 

Eller - jag skulle heller inte ha något emot att luta mig tillbaka i en skön fåtölj i detta rum i St. Florian Monastery Library i Österrike. För mig är ett hem utan böcker ett tomt hem och allra helst skulle jag fylla alla väggar med bokhyllor. De får gärna se ut som på bilden!

Men vet ni vad. Det behöver inte vara historiskt, stort eller vackert. I lördags när vi åkte ut till Borstö med Nordep blev vi så glatt överraskade av de två plastlådorna fulla av böcker som Nagu bibliotek förvarar på förbindelsebåten. En flytande bibba med lättillgängliga böcker för alla som rör sig i skärgården. Härligt! Och att lådorna dessutom råkade innehålla en av mina storfavoriter En mörderska bland oss gjorde ju inte saken värre.    



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar