söndag 28 februari 2016

För bara hundra år sedan

Anledningen till att jag skriver den här boken är att jag vill veta mera om inbördeskriget i Finland. Jag vill att vi sätter oss bättre in i vad som hände. Jag vill att vi diskuterar vad det har att göra med oss i dag. Jag skriver för dig, som precis som jag mest bara har lyssnat och inte själv varit aktiv och ställt egna frågor.

Jag skäms. Orsaken denna gång är att jag under den gångna veckan många gånger blivit medveten om min okunskap. Min okunskap om bland annat inbördeskrigets Finland men också om många andra skeden i vårt lands historia och om det som ju är själva fundamentet för våra liv; för vem vi är och för vår förståelse av vår kultur och identitet. 

Det finns hur många frågeställningar som helst som jag nu skulle kunna reflektera över efter att ha läst Projekt Ines av den finlandssvenska författaren Anna Lindholm. Men jag väljer att låta bli. Istället uppmanar jag dig - och utmanar - att nu för sjutton gubbar bara se till att så snabbt som möjligt läsa boken! Det är vår skyldighet! Varför då, undrar kanske du? Jo, för att nu har du en chans att repetera vårt lands historia. Och du har för en gångs skull en möjlighet att läsa om den ur flera kvinnors perspektiv. Och du får den förklarad på ett lättläsligt, pedagogiskt sätt genom intressanta personporträtt och gripande (levande, väldigt olika, tragiska, till och med roliga...) berättelser. 

Och för att du antagligen - precis som jag - kanske har glömt att uppskatta ett liv i fred. För det är ingen självklarhet, inte ens i det här landet, men ändå verkar det vara så ofattbart enkelt för oss att tro att det är just det. 

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar