lördag 27 februari 2016

Små citroner gula

Bokcirkeln vi har på jobbet bjöd den här månaden på Små citroner gula, en bok av en författare jag inte kan minnas att jag skulle ha läst något av förut, nämligen Kajsa Ingemarsson och det är ju alltid extra kul att läsa något nytt.

Huvudpersonen Agnes jobbar som hovmästare på en ansedd restaurang i Stockholm, hon bor tillsammans med sin pojkvän, musikern Tobias, föräldrarna och systern finns en timmes tågresa bort i den trygga småstaden och dessutom finns Lussan, vännen som alltid ställer upp och stöttar Agnes. Allt detta, som utgör kärnan och tryggheten i Agnes liv, kraschar mer eller mindre, det ena efter det andra (eller den ena efter den andra). Boken handlar alltså om det vardagliga och det som kan vara så svårt i just vardagen.

Det som berörde mig starkast i boken var kanske Agnes relation till sin mamma, inte för att det är den viktigaste relationen i boken, men rädslan för att min egen mamma plötsligt inte längre skulle finnas på ett telefonsamtals avstånd och vetskapen om att jag då skulle ha förlorat en människa jag skulle sakna varje dag under resten av mitt liv är känslor och tankar som allt oftare dyker upp i mitt eget liv. En bieffekt av att bli äldre, antar jag. 

Boken är en typisk feelgood, en lättuggad roman som jag gärna skulle ta med mig till stranden en sommardag. Boken efterlämnar positiva känslor. Kanske är det för att den är en aning förutsägbar som jag tycker att den förblir lite tunn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar