tisdag 16 augusti 2016

Läs inte!

Och nu vet jag ju att bara för att jag skrev just en sådan rubrik så kommer ni alla att hitta hit idag. Jag beklagar. Fritt fram att sluta läsa nu och bara gå vidare; det gör du rätt i. Men det är så att jag är så grymt besviken på mig själv och mitt val att läsa Åsne Seierstads bok En av oss: en berättelse om Norge. Och jag vill tro att du är en bättre människa än jag är, en som inte behöver falla för nyfikenheten och vilja veta något om en av de värsta människorna i världshistorien. 

Jag tänker inte ens nämna hans namn. Lite sådär som Voldemort ni vet. För om det är något som jag hatar så är det det att medierna, författarna - och bevare mig väl, vi konsumenter (läsare) - vältrar oss i grymheter och andra människors olyckor. Varför kan vi inte bara tillsammans komma överens om att inte ge terrorister och våldsverkare utrymme att synas? Kan vi välja att bojkotta skandaljournalistik, skvallertidningar och sluta tycka att författare som vill "försöka förklara" eller "ge oss det vi vill ha" gör ett bra jobb? För ibland är det faktiskt så att vi inte vet vad som är bäst för oss själva. Ibland kunde faktiskt någon smartare ingripa och förse oss med sådan av värde istället. Inte som nu; när det skrivs en tjock bok om en psykopatisk idiot från Norge och inte en bok om dig eller mig; vi som säkert skulle vara värda vilka tjocka memoarer som helst. 

Jag tänker inte ens ge er en bild. Skit i den boken. För den var - på riktigt - till och med bland de sämsta böckerna jag läst.  

2 kommentarer:

  1. Gissa om jag var tvungen att googla pärmbilden. Förlåt, förlåt! Jag lovar att inte läsa.

    SvaraRadera
  2. Haha Daniela. Bra att du lovar att inte läsa iallafall!

    SvaraRadera