söndag 14 juni 2015

Drömmen om Barcelona



Hej och hälsningar från Barcelona! Lauri och jag har snart varit gifta i tio år och det firar vi med en tumisresa till Barcelona. För mig är detta en dröm som gått i uppfyllelse - inte bara att fixa tio år tillsammans utan att få besöka Barcelona! Min dröm fick sin början för nio år sedan då Jenny, min kollega i Björneborgs svenska samskola, rekommenderade boken Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón (2005). Vilken fullträff!

Jag kommer precis ihåg känslan av att sommarläsa ute på gården till vår lilla radhuslya och bli fången i och uppslukad av Zafóns underbara skildring av Barcelonas drömlika, gåtfulla, lite mystiska stadsskildring. Om en bok inleds med att huvudpersonen (Daniel Sempere, 10 år) tillsammans med sin far får besöka De bortglömda böckernas gravkammare kan det inte bli annat än succé för min del. Oj söta öde, tänk tanken på en bortgömd kammare full av böcker som någon har ansett att bör bevaras och att själv bli besatt av en bok som man finner där och av dess författare. Sökandet efter svar på alla gåtor och frågetecken som boken ger upphov till blir själva kärnan i intrigen. För mig är det här den perfekta berättelsen, den jag själv hade velat kunna hitta på och berätta.


Och nu. Äntligen får jag ströva på Barcelonas gator och insupa den atmosfär jag blev så förälskad i. Tänk vad en liten bok kan leda till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar