tisdag 9 juni 2015

Ett sommartips (och julkalendertips)

Varje jul brukar vi göra en egen variant av julkalender: barnen får välja 12 böcker var och så skriver vi titlarna på lappar som vi gör en kalender av. Det blir alltså en överraskning vilken bok vi läser varje kväll i december (betydligt bättre än att inleda dagen med choklad iallafall).

Om det är någonting i min föräldraroll som jag är fast övertygad om är det det att jag skall läsa högt för och med mina barn. Det är inte alltid så lätt att hitta tiden, orken, motivationen - men en kvällsrutin hjälper till och när barnen redan klockan sju (eller tidigare) börjar fundera på vilken bok vi skall läsa så vet man själv att man lyckats. Om vi mot förmodan inte hinner läsa en bok en kväll läser vi tre följande dag. Bara för att.

Jag skulle kunna räkna upp hur många orsaker som helst till att man skall läsa! Jag hoppas det räcker med att säga att jag som moddalärare direkt kan peka ut i vilka hem man läser eller har läst - genom läsningen ger man sitt barn ett språk, fantasi, empatisk förmåga, förståelse för annorlunda, närhet, glädje, lugn, bekräftelse, självkänsla, koncentrationsförmåga, ja - listan blir oändlig. Det finns statistik som visar att en sjuttonåring vars föräldrar har högläst och som själv också läser har ett ordförråd på 50 000-70 000 ord. Jämför det med en sjuttonåring som inte har fått den möjligheten: 15 000-17 000 ord. Vilken skillnad! Och då påverkar vårt språk och vårt ordförråd hela skolgången; förståelsen för textuppgifterna i matten, läsförståelse i rellaboken, förmågan att producera svar i prov, läshastigheten i hissan och förmågan att kunna sålla det väsentliga i alla texter - bara för att nämna några exempel.

Jag tror att alla har lässvackor och jag tror inte att alla barn blir läsare trots att deras föräldrar högläser och själva är goda läsförebilder. Men så länge barnen är små lönar det sig att göra allt man kan för då vet man som förälder åtminstone att man gjort vad man har kunnat. Jag brukar läsa högt för mina högstadieelever också och det finns inte en enda en som tycker det är tråkigt. Så det går att hålla på ganska länge - bara man själv går in för den familjekulturen. Därför kommer jag med ett sommartips: printa ut bilden och kör ett högläsningsbingo i sommar. Det skall vi iallafall göra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar