onsdag 3 juni 2015

Tycker du livet är enformigt?

Tänk om du varje dag istället skulle vakna upp i en ny kropp, i ett nytt liv? Fördelar: du får se allt möjligt, livet blir aldrig tråkigt, du träffar en massa nya människor och fastnar aldrig i det där ekorrhjulet. Nackdelar: du måste ständigt säga adjö till personer du tycker om, du får inte leva på dina egna villkor, ingen känner dig på riktigt och du kan aldrig bli kär. Vad väljer du?


Jo, jag tycker livet blir lite enformigt nu som då. Det gör väl alla. Tänk nu vardagssysslor: byka, dammsuga, ställa i ordning för dagis, rätta uppsatserna, laga mat, laga mat, laga mat. Man gör ju inget annat än lagar mat. Och för en som hatar att laga mat blir det minst sagt enformigt. Tacka vet jag alla skojiga tjejmiddagar, köttbullarna på IKEA, fredags take-away och mommos kök - ja ni fattar, det som gör livet lite mindre ekorrhjuligt och förutsägbart! Vare sig det gäller mat eller annat.


Boken Jag, En handlar just om detta. En (namnet på huvudkaraktären) vaknar i en ny kropp varje dag. Hen vet inte varför, det har alltid varit så. Tack och lov har En ett samvete och vill leva bra - hen skulle ju kunna skapa kaos i de liv hen besöker för en dag men istället väljer hen att leva ett så bra liv som möjligt just den dagen, alla dagar. Ända tills En blir kär. I en tjej, Rhiannon. Det blir ju lite knepigt, minst sagt, men Rhiannon blir den första att få veta Ens hemlighet och funderar på om hon klarar av att se bortom kroppen, skalet. Kan man bli kär i det som finns på insidan - och enbart det? Kan man leva i ett förhållande där ens partner byter kropp varje dag?


Det finns en massa tankeställare i boken. Bra sådana. Själva tanken på att byta kropp är ju kanske inte riktigt aktuell för envar - men kanske man ändå kan stanna upp och se sig i spegeln med jämna mellanrum. Eller se andra i spegeln, eller livet i största allmänhet. Jag kommer definitivt att rekommendera boken till mina ungdomar i skolan. Och varför inte till andra också - ta det som ett tips som strandläsning! Intressant, lättsamt, stundvis tankeväckande och lättläst. David Levithan heter författaren.

Har du läst såhär långt? Grattis! Det här torde vara första inlägget i vår nya blogg (om inte Daniela hann före mig). Och det kan man ju också göra om man känner att livet blir lite för enformigt ibland - börja skriva en blogg. Fast vad vet jag - är ditt liv Daniela bara en enda spännande berg- och dalbana eller kan du också känna dig lite less på vardagen ibland?



1 kommentar:

  1. Att jag kan :) Och ibland blir man ju less på berg- och dalbanan också då allt spännande och roligt hopar sig. Eller kanske det är kombinationen av vardag och berg- och dalbana man blir less på? Det kanske jag får återkomma till i ett eget inlägg :)

    SvaraRadera