lördag 20 juni 2015

Läsvärd fantasy

Då jag insåg att Melina Marchettas nyligen översatta bok Ett folk utan land (Finnikin of the Rock, 2009) är en fantasyroman blev jag lite besviken. Jag uppskattade verkligen Jellicoe Road och hade hoppats på att få läsa mer i samma stil istället för ännu en fantasybok. En liten bit in i boken insåg jag dock att Ett folk utan land, som tur, är betydligt mer än ännu en fantasybok. Vilken tur vi modersmålslärare har som ibland tvingas att läsa sådant vi annars aldrig skulle ha läst!

Igår på midsommarafton då vi kring midnatt körde hem från mina föräldrar stannade jag bilen och knäppte denna sommarnattsbild och precis så sagolikt och magiskt föreställde jag mig Skuldenore där boken utspelar sig.



Huvudpersonen är Finnikin från klippan som reser runt med sin mentor Sir Topher för att rädda Lumateres befolkning som lever i exil från sitt hemland Lumatere sedan de fem onämnbara dagarna. Mer tänker jag inte säga om handlingen för den är otroligt komplex. Skuldenore har flera kungariken med många invecklade politiska och religiösa konflikter i bakgrunden och även de enskilda familjernas bakgrund spelar en stor roll. Den invecklade intrigen är en orsak till att boken främst lämpar sig för lite vanare läsare och därför klassas som en bok för unga vuxna snarare än för ungdomar.

En annan orsak till att jag främst skulle rekommendera boken för mina äldre elever är också en av orsakerna till att boken är mer än vanlig fantasy. Den tar nämligen upp många svåra saker som människohandel, prostitution, sexuellt utnyttjande, gatubarn och flyktingläger. Här finns mycket man kan och behöver diskutera. Romantik finns förstås också och boken blir bara bättre av att det mesta (men inte allt) berättas ur Finnikins perspektiv, men det är ändå den unga kvinnan, Evanjalin, som är den starka. Bokens språk är också alldeles fantastiskt, poetiskt och vackert men här får jag ibland en känsla av att den svenska översättningen missat något och det kan mycket väl hända att jag klickar hem del två och tre, som jag nog absolut måste läsa snart, på originalspråk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar