fredag 12 juni 2015

Okej eller inte?

På någon annan bokblogg blev jag för några månader sedan tipsad om ungdomsboken Så värt av Martin Jern. Den har blivit väldigt omtyckt bland unga killar och fått många som är ointresserade av läsning att läsa. Perfekt, tänkte jag, som hela tiden får försöka inspirera läströtta elever!

I maj blev Daniela och jag beviljade ett stipendium av Svenska folkskolans vänner att köpa ungdomslitteratur och denna bok hängde med i beställningen. Och nu är jag så kluven. För - boken är lättläst, luftig, verkligen aktuell, så himla bra på att fånga ungdomskulturen och har ett kärlekstema som inte blir för mesigt. Martin Jern lyckas med att skriva en bok som inte blir sådär moraliserande och vuxenstyrd som ungdomsböcker ibland har en tendens att bli. En bok för unga killar som unga killar verkligen skulle läsa! Vad är problemet då? kanske ni funderar.

Jo, om man tar in en bok i skolans klassuppsättning så måste den följa ett visst mått av "regler". Och i Så värt dricker fjortonåringarna alkohol, röker ett och annat, knullar, härjar, skolkar och bryter mot lagen. Inte hela tiden förstås, och inte alla, men ändå! Så min fråga lyder: vad tycker du som tonårsförälder, eller blivande sådan, att vår uppgift som moddalärare i den här frågan är? Är det viktigare att få ungdomar att läsa än att böckerna vi väljer också skall vara "passande" i ett vuxenperspektiv? Om vi inte kan uppfylla båda kriterierna: vilket väljer du som förälder?

Vi har många gånger diskuterat detta kring lärarrumsbordet och skulle vara glada av att få era åsikter. Ibland händer det att föräldrar kontaktar oss för att ifrågasätta böcker vi läser och då är det ju just det vi vill: att hitta böcker som skall kunna diskuteras, debatteras, väcka samhällsintresse och som skall beröra. Det är ju det som litteraturen skall göra men var går gränsen, tycker ni?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar